Onveranderd géén draagvlak voor eindbod Heineken Group

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 24 februari 2022

De leden van FNV hebben tot twee keer toe het eindbod van Heineken voor de cao Group afgewezen. In een ledenbijeenkomst van 22 februari 2022 is nogmaals geconstateerd dat er bij de FNV-leden géén draagvlak is voor dit eindbod. FNV wil nog steeds graag in gesprek over een beter cao-resultaat. Heineken lijkt daar vooralsnog niet voor open te staan.

Eindbod cao Group is al afgewezen door alle vakbonden

De FNV-leden hebben het eindbod voor de cao Group eind januari massaal afgewezen. De voornaamste kritiek van leden is dat er geen sprake van een ‘inhaalslag’ voor medewerkers bij Group t.o.v. de 6% loonsverhoging die zij in 2020 en 2021 achter zijn gaan lopen bij de collega’s die onder de cao’s Commercie en Supply vallen. Dat was voor de FNV-leden bij Group de belangrijkste reden om het eindbod massaal af te wijzen. Ook de leden van de vakbonden MHP/De Unie hebben het eindbod afgewezen.

Infosessies Heineken Group

Heineken heeft, na deze afwijzing, de afgelopen weken in sessies medewerkers geïnformeerd over het eindbod. Heineken vindt het eindbod ‘fair, realistisch en verdedigbaar’ en is niet bereid om een materieel beter bod te doen. Wat FNV betreft valt er wel wat af te dingen op de termen ‘fair, realistisch en verdedigbaar’. De mooie jaarcijfers van Heineken staan toch wel in schril contrast met een cao-loonsverhoging van +- 2% voor 2022 en +- 2,5% voor 2023. De AWVN verwacht een gemiddelde cao-loonsverhoging van 3% voor 2022. Heineken blijft daar bij achter.

Cao-verhoging + beoordelingsafhankelijke beloning

Heineken telt bij die collectieve loonsverhogingen de individuele beoordelingsverhogingen op en komt zo tot een salarisgroei van gemiddeld wel 10,1% in twee jaar tijd. Dit wordt verklaard door het gegeven dat de schaallonen wél met 6% verhoogd worden, en de feitelijke lonen niet. Daardoor zakt van iedereen bij Group de RSP. Dat maakt dat er extra ruimte is voor een wat hogere beoordelingsafhankelijke stijging in 2022 en 2023. Echter, dit heeft niets te maken met een door de leden gewenste ‘inhaalslag’ t.a.v. de opgelopen achterstand op de collega’s bij Commercie en Supply. FNV hoort terug van leden dat de infosessies van Heineken bij hen niet geleid hebben tot nieuwe inzichten. De leden blijven ontevreden over het eindbod.

Hoe nu verder?

Wat FNV-leden betreft is er onveranderd géén draagvlak voor deze cao. FNV is bereid om met Heineken in gesprek te gaan over een betere uitkomst. FNV is in ieder geval niet bereid ‘om bij het kruisje te tekenen’, zoals Heineken Group wil. Als andere vakbonden dat ook niet doen, is er de kans dat er (voorlopig) geen cao Group tot stand komt. Medewerkers worden daar nu op zich niet door benadeeld, aangezien Heineken al besloten heeft dat het eindbod eenzijdig toegepast wordt. Naar verwachting zal er in maart weer een overleg plaatsvinden tussen Heineken en de vakbonden.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.