Heineken Group past afgewezen cao-eindbod niet aan

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 10 februari 2022

FNV en de andere vakbonden hebben Heineken op 27 januari jl. laten weten dat de leden het tweede eindbod voor de cao Group hebben afgewezen. Heineken heeft vakbonden nu laten weten definitief niet bereid te zijn om opnieuw een beter bod te doen. FNV organiseert een bijeenkomst op dinsdag 22 februari a.s. om dit te bespreken met de leden.

Kritiek op het eindbod van Heineken Group

De cao Group geldt o.a. voor Heineken-medewerkers in Amsterdam en Schiphol. Heineken Group heeft er in het tweede eindbod voor gekozen om de salarisschalen met 6% te verhogen per 1-1-2022. De feitelijke salarissen worden niet extra verhoogd. Daardoor is er geen sprake van een ‘inhaalslag’ voor medewerkers bij Group t.o.v. de 6% loonsverhoging die zij achter zijn gaan lopen bij de collega’s die onder de cao’s Commercie en Supply vallen. Voor de FNV-leden bij Group was dat de belangrijkste reden om ook het tweede eindbod massaal af te wijzen. Het eindbod van Heineken voor de cao’s Supply en Commercie dat tot stand kwam na een staking is wel geaccepteerd door de FNV-leden.

Heineken Group handhaaft het eindbod

Heineken heeft FNV op 9 februari 2022 laten weten niet bereid te zijn om het eindbod voor de cao Group materieel te verbeteren. Hooguit zou er binnen het eindbod een beetje kunnen worden geschoven (kostenneutraal). Dat is uiteraard geen oplossingsrichting, want die insteek komt totaal niet tegemoet aan de kritiek van de FNV-leden.

Heineken Group organiseert infosessies

Heineken heeft verder aangekondigd de komende tijd infosessies te organiseren voor de medewerkers. Heineken hoopt daarmee de medewerkers in te kunnen laten zien dat de combinatie van de collectieve loonsverhoging en de beoordelingsafhankelijke beloning in 2022 voor medewerkers gunstig uitpakt. Heineken verwacht dat daarmee alsnog draagvlak ontstaat voor een cao op basis van het eindbod. Voor nu heeft Heineken aangekondigd het afgewezen eindbod eenzijdig toe te gaan passen op de medewerkers van Group.

FNV is teleurgesteld in reactie Heineken Group

FNV vindt het teleurstellend dat Heineken Group niet bereid is om het eindbod aan te passen. Heineken legt de terechte kritiek van de leden volledig naast zich neer. Verder vraagt FNV zich ernstig af of medewerkers door infosessies opeens heel anders tegen het afgewezen eindbod zullen aankijken. De verwachting van Heineken dat deze route alsnog tot een cao kan leiden, is zeer onzeker. De FNV-leden hebben zich immers al duidelijk uitgesproken over het eindbod. Dat FNV datzelfde eindbod nogmaals in stemming kan brengen, is een onwaarschijnlijk scenario.

FNV-ledenbijeenkomst op 22 februari

Heineken zal het eindbod vooralsnog eenzijdig toepassen en is niet bereid om in gesprek te gaan over een beter bod. Alléén als FNV-leden bereid zijn om forse druk uit te oefenen op Heineken, kan er evt. nieuw cao-overleg worden afgedwongen. FNV organiseert op dinsdag 22 februari a.s. om 14:00 een ledenbijeenkomst via MS Teams om deze nieuwe ontwikkelingen met de leden te bespreken.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.