Verdere acties Heineken van de baan; leden stemmen voor beter eindbod bierbrouwer

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 27 januari 2022

De staking bij Heineken heeft voor een meerderheid van de FNV-leden tot voldoende verbetering van het eindbod geleid om daarmee in te kunnen stemmen. Daarmee komt een roerig cao-traject tot een einde. Niels Suijker, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Waardering voor de stakers die zo hun werkgever tot beter bod hebben bewogen.’

FNV heeft tussen 19 en 26 januari maar liefst 17 ledenbijeenkomsten georganiseerd voor de cao Heineken/Vrumona Supply. In deze bijeenkomsten is het verbeterde eindbod toegelicht en zijn er goede en soms heftige discussies gevoerd tussen leden. Uiteindelijk heeft 66% van de leden ingestemd met het verbeterde eindbod. 29% van de leden stemden tegen en 5% onthield zich van stemming. De nieuwe cao loopt van 01-01-2022 tot en met 31-12-2023.

Bevriezen loongebouw van tafel

Het is duidelijk dat leden verschillend denken over het verbeterde eindbod. Dat het bevriezen van het loongebouw van tafel is gehaald, was voor een deel van de leden voldoende om het tweede eindbod te kunnen accepteren. Suijker: ‘Hiermee werd voorkomen dat er ongelijkheid zou ontstaan in beloning tussen collega’s die hetzelfde werk doen. Dat is de grote winst geweest van dit cao-resultaat.’

Uitzendkrachten gaan 12% extra op vooruit

De verbeterde RVU is bovendien een mooie afspraak voor de medewerkers die hun pensioenleeftijd naderen. Ook van belang is het feit dat de uitzendkrachten die bij Heineken werken, er in loon 12% extra op vooruit gaan. Eind 2021 waren er ongeveer 150 uitzendkrachten aan het werk bij Heineken en Vrumona. Voor een deel van de leden blijft het eindbod onvoldoende, vooral vanwege de beperkte loonsverhoging voor een cao van twee jaar.

Eindbod cao Commercie ook aangenomen

De FNV-leden bij Heineken/Vrumona Commercie en Heineken Group hebben ook hun stem uitgebracht over hun eindbod. Voor de cao Commercie geldt dat een kleine meerderheid van de FNV-leden heeft ingestemd met hun eindbod. De FNV-leden bij de cao Group hebben het tweede eindbod voor hun cao (opnieuw) massaal afgewezen. FNV zal Heineken laten weten dat de cao’s Supply en Commercie ondertekend kunnen worden. FNV wil graag in overleg met Heineken over de vraag hoe het cao-traject voor de cao Group nu vervolgd kan worden.

Drie cao’s Heineken / Vrumona

Bij de brouwerijen in Den Bosch, Zoeterwoude en Wijlre (Brand bier) en frisdrankfabriek Vrumona in Bunnik werken zo’n 1.250 mensen. Zij vallen onder de cao Heineken Netherlands Supply. Voor deze cao hebben FNV-leden op 14 januari jl. 24 uur gestaakt. De andere twee cao’s bij Heineken gelden voor de commerciële tak (cao Commercie) en het hoofdkantoor (cao Group).