FNV-leden stemmen in met eindbod cao’s JDE '20-'21

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 4 januari 2021

De leden van FNV hebben met een meerderheid ingestemd met het eindbod van JDE voor de nieuwe cao’s Coffee & Tea en Diensten. Ook de leden van CNV hebben in meerderheid ingestemd. Daarmee is er definitief sprake van nieuwe cao’s JDE én van de verlenging van het sociaal plan.

Uitslag stemming

Een flink aantal FNV-leden heeft zijn of haar stem uitgebracht. Daarvan heeft 58,3% ingestemd met het eindbod. 38% heeft het eindbod afgewezen en 3,7% heeft zich onthouden van stemming.

Enkele leden spreken in hun reacties hun tevredenheid uit de inhoud van het eindbod. Uit de commentaren van zowel vóór- als tegenstemmers blijkt echter dat er over het algemeen weinig waardering is voor het eindbod van JDE. Er is de nodige kritiek, met name op de hoogte van de loonsverhoging en op de wijzigingen m.b.t. ADV voor nieuwe medewerkers. Er zijn zeker leden bij die het resultaat eigenlijk onvoldoende vinden, maar die tóch hebben ingestemd omdat ze een actietraject nu niet zien zitten. Al is het allerminst van harte, er is al met al een meerderheid die vóór het eindbod heeft gestemd.

Eindbod wordt nu omgezet in cao’s

Zowel de leden van FNV als CNV hebben het eindbod geaccepteerd. Dat betekent dat de nieuwe cao’s en de verlenging van het sociaal plan nu rond zijn. Vakbonden en JDE zullen binnenkort gaan werken aan de nieuwe cao-teksten. Ook zullen we de komende tijd met JDE in overleg gaan over de uitwerking van de toezegging dat drie jaar eerder stoppen met werken per 1-1-2022 ook mogelijk wordt voor bepaalde functies in de buitendienst.

De belangrijkste afspraken uit de nieuwe cao’s

• Looptijd cao ‘s: van 1 sept. 2020 – 1 sept. 2021.
  • Loonsverhoging: 1% per 1 sept 2020 en 1,5% per 1 april 2021 (totaal 2,5%).
  • Nieuwe looptijd sociaal plan: 1 jan. 2021 – 1 apr. 2022.
  • Regeling eerder stoppen met werken: deze wordt voor vijf jaar afgesproken. Per 2021 is deze toegankelijk voor medewerkers ploegendienst C&T (min. 10 jaar werkzaam) en per 2022 ook voor bepaalde buitendienstfuncties.
  • Nieuwe medewerkers Coffee & Tea (m.u.v. ploegendienst) krijgen voortaan 12 i.p.v. 23 ADV-dagen. In plaats daarvan krijgen zij een persoonlijk opleidingsbudget van € 1500,- per jaar. Dit budget is drie jaar stapelbaar. JDE zegt toe de huidige ADV-regeling de komende vijf jaar niet meer ter discussie te stellen.
  • Een thuiswerkvergoeding van € 35,- netto per maand voor de periode 1 jan. tot 1 juli 2021.
  • De regelingen t.a.v. de vakbondscontributie en de werkgeversbijdrage worden voortgezet.

Einde aan het cao-traject

Met deze uitslag is er een einde gekomen aan een intensief cao-traject. Dat wil uiteraard niet zeggen dat het vakbondswerk bij JDE de komende tijd op een laag pitje komt te staan. FNV zal zich rond de zomer alweer klaarmaken voor het volgende cao-traject.