JDE doet eindbod voor nieuwe cao '20-'21

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 15 december 2020

Het zesde cao-overleg met JDE heeft niet geleid tot een akkoord. JDE is niet bereid om tegemoet te komen aan de wensen van FNV. De uitkomst is dat JDE een eindbod heeft uitgebracht. Het is aan de leden om te zeggen of zij dit eindbod accepteren of afwijzen. FNV en CNV organiseren eerst nog online-ledenbijeenkomsten op 17 december om het eindbod te bespreken.

Waar is het cao-overleg op vastgelopen?

Het overleg is met name vastgelopen op de loonsverhoging en het verlengen van het sociaal plan. FNV heeft ingezet op 3,5% per 1 september 2020. Bij aanvang van het overleg boden kaderleden maar liefst 160 handtekeningen aan van medewerkers in de fabriek in Utrecht om die eis kracht bij te zetten. JDE doet nu een ultiem bod van 2,5% in twee stapjes. FNV wilde het sociaal plan met twee jaar verlengen. JDE wil dit voor maximaal 15 maanden doen.

De belangrijkste punten uit het eindbod zijn:

• Looptijd cao ‘s: van 1 sept. 2020 – 1 sept. 2021.
  • Loonsverhoging: 1% per 1 sept ’20; 1,5% per 1 april 2021 (totaal 2,5%).
  • Nieuwe looptijd sociaal plan: 1 jan. 2021 – 1 apr. 2022.
  • Regeling eerder stoppen met werken: deze wordt voor vijf jaar afgesproken. Per 2021 is deze toegankelijk voor medewerkers ploegendienst C&T (min. 10 jaar werkzaam) en per 2022 ook voor bepaalde buitendienstfuncties.
  • Nieuwe medewerkers Coffee & Tea (m.u.v. ploegendienst) krijgen voortaan 12 i.p.v. 23 ADV-dagen. In plaats daarvan krijgen zij een persoonlijk opleidingsbudget van € 1500,- per jaar. Dit budget is drie jaar stapelbaar. JDE zegt toe de huidige ADV-regeling de komende vijf jaar niet meer ter discussie te stellen.
  • Er komt een thuiswerkvergoeding van € 35,- netto per maand voor de periode 1 jan. tot 1 juli 2021.
  • De regelingen t.a.v. de vakbondscontributie en de werkgeversbijdrage worden voortgezet.

Wat staat er niet in het eindbod?

JDE is niet bereid om de reistijd in de cao Diensten te verkorten naar twee keer een half uur per dag (i.p.v. 1,5 uur per dag). Ook het verlengen van de 80-90-100-regeling en de regeling voorafgaande aan pensionering van twee naar vier jaar is geen onderdeel van het eindbod. Daar staat tegenover dat JDE het afschaffen van de 57,5-regeling heeft ingetrokken.

Ledenbijeenkomsten op 17 december en stemming

FNV zal het eindbod eind deze week ter stemming voorleggen aan de leden. Daarvóór geven FNV en CNV leden de gelegenheid om deel te nemen aan digitale ledenbijeenkomsten. Daarin geven vakbonden een toelichting op het cao-traject en het eindbod en is er de gelegenheid om vragen te stellen. Ook bespreken vakbonden de consequenties van instemmen en afwijzen. Leden hebben inmiddels een uitnodiging ontvangen voor deze sessies op donderdag 17 december.