FNV bereikt onderhandelingsresultaat met Upfield

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 23 juli 2020

FNV heeft een onderhandelingsresultaat bereikt met margarinefabrikant Upfield over de regelingen die getroffen worden voor de verhuizingen naar Wageningen en Amsterdam. Na een aantal intensieve gesprekken is gebleken dat dit het pakket is waartoe Upfield uiterlijk bereid is. FNV legt dit pakket nu ter stemming voor aan de leden.

De belangrijkste afspraken

In juni kondigde Upfield aan een deel van de activiteiten te verplaatsen naar Amsterdam en Wageningen. Wat Upfield betreft kunnen alle medewerkers hun baan volgen naar de nieuwe locatie. Om dat zo goed mogelijk te faciliteren, heeft FNV hier de volgende afspraken over gemaakt met Upfield:

• Vergoeding van reiskosten (OV 2de klas /eigen vervoer) voor vier jaar;
  • Een verhuiskostenregeling;
  • Een verhuisstimuleringsbonus en vijf dagen verhuisverlof;
  • Voor medewerkers met een enkele reistijd van méér dan 90 minuten de mogelijkheid om te opteren voor begeleiding van werk naar werk i.c.m. een ontslagvergoeding;
  • Voor medewerkers voor wie een verandering van werklocatie leidt tot een kennelijk onredelijke situatie de mogelijkheid om te opteren voor begeleiding van werk naar werk i.c.m. een ontslagvergoeding;
  • De mogelijkheid om deels thuis te werken.

De leden van FNV kunnen alle afspraken nalezen in de Regeling die is overeengekomen. Deze is naar allen verstuurd.

Stemmen over de regeling

FNV is van mening dat dit het maximaal haalbare pakket is dat er in de gesprekken met Upfield op tafel kon komen. De bond legt deze afspraken daarom met een positief advies voor aan de leden. Zij kunnen tot en met 4 augustus a.s. stemmen over dit resultaat.