Hard ingrijpen in vleessector nodig om meer coronabesmettingen te voorkomen

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 07 mei 2020

De eerste coronabesmettingen in de vleessector zijn een feit. Bij vleesverwerker VION in Scherpenzeel zijn 28 mensen besmet geraakt. In de sector kunnen en worden de RIVM-regels niet nageleefd bij de meeste bedrijven. Dat blijkt uit een steekproef die de FNV heeft gehouden onder leden. John Klijn, FNV-Bestuurder Voedingsindustrie: ‘Tijd van nog een pamfletje uitdelen, is nu echt voorbij.’

Klijn: ‘Ik spreek elke week met de werkgevers en vertel ze dan wat er allemaal misgaat. Er moeten nu en wel direct echte maatregelen worden genomen. Minder mensen tegelijk op de werkvloer bijvoorbeeld. Beschermingsmiddelen, aangepaste werkplekken en er moet gecontroleerd en gehandhaafd worden door de arbeidsinspectie. De mensen staan te dicht op elkaar bij het slachten. Ook is er volgens de helft van onze respondenten te weinig controle op de werkvloer.’

Problematisch

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de medewerkers zich niet veilig kunnen omkleden bij aanvang en sluiting van hun dienst. 30 procent van de medewerkers kan niet op 1,5 meter werken en heeft ook geen beschermingsmaatregelen zoals spatschermen, plexiglas tussen werkplekken of mondkapjes. Ook zegt 41 procent dat ze niet op een veilige manier hun handen kunnen wassen. Ruim 70 procent van de respondenten meldt dat collega’s zich niet aan de regels houden. Klijn: ‘Ook de pauzes zijn problematisch, er is te weinig ruimte en er wordt niet geroosterd zodat mensen niet allemaal tegelijk in de te krappe ruimtes hun koffie kunnen drinken of een sigaret kunnen roken.’

Vervoer gaat mis

De werkgevers scoren gemiddeld een 5 als het gaat om de mate waarin mensen veilig kunnen werken. Ruim tachtig procent van de medewerkers is een arbeidsmigrant. Klijn: ‘Er veel signalen dat het vervoer van en naar het werk misgaat. Keer op keer zitten er teveel flexkrachten in een auto of busje. Ook wonen veel arbeidsmigranten vaak te dicht op elkaar. In het geval van Scherpenzeel gaat het om 28 medewerkers die hetzelfde onderkomen moesten delen.’

Slachterijen gesloten

FNV vindt dat er meer moet worden gecontroleerd en worden gehandhaafd door de arbeidsinspectie. ‘In verschillende landen worden nu slachterijen gesloten, Duitsland en Amerika bijvoorbeeld. Daar is het werk op dezelfde manier ingericht als hier. Het is een kwestie van tijd voordat er nog meer besmettingen zijn en daar zit niemand op te wachten. Er is nu al 1 persoon overleden. De werkgevers moeten actie ondernemen en de overheid moet erop toezien dat de RIVM-regels worden nageleefd.