Rechter stuurt FNV en Tate & Lyle eerst terug naar overlegtafel

Staking gaat ondertussen nog wel door

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 20 juni 2022

Probeer er eerst nog een keer samen uit te komen, desnoods met een bemiddelaar erbij. Als dat niet lukt, doe ik woensdag uitspraak. Die boodschap heeft de rechter vanmiddag meegegeven aan de FNV en de Britse voedingsmiddelenproducent Tate & Lyle. Zij gaan daarom morgen weer met elkaar om tafel. De werknemers staken wel gewoon door.

FNV weer om tafel met Tate & Lyle

Het beursgenoteerde bedrijf dat maïs verwerkt, stapte vandaag naar de rechter in de hoop dat die een einde zou maken aan de staking bij de fabriek in Koog aan de Zaan. Daar ligt het werk al bijna twee weken stil. De medewerkers zijn zeer ontevreden over het eindbod voor hun nieuwe cao van het concern. Zij eisen dat die hun salarissen automatisch laat meegroeien met de inflatie.

Praten over betere cao

Jos Hendriks, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Wij zijn zeker bereid om weer met Tate & Lyle te praten over een betere cao voor de werknemers. Dat hebben wij steeds gezegd. Ook als daarbij een mediator nodig is. Met de druk van onze staking en nu ook deze opdracht van de rechter wil het bedrijf toch ook weer met ons in gesprek. Hopelijk levert dat iets goeds op voor de mensen die in de fabriek werken.’

Concern wil lonen niet laten meestijgen

Eerder verbeterde de producent door de acties van de werknemers zijn eindbod al iets, met een eenmalige uitkering en een structurele loonsverhoging. Maar het concern weigert tot nu toe om automatische prijscompensatie af te spreken. Vakbond CNV doet niet mee aan de staking en heeft de cao inmiddels wel ondertekend.

Zo'n 240 werknemers

Bij Tate & Lyle werken zo'n 240 mensen, waarvan 200 onder de cao vallen.