Leden akkoord met cao Vleeswaren

3,35% erbij in ruim een jaar voor 4.500 werknemers

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 15 juni 2022

De ruim 4.500 mensen in de vleeswarenfabrieken krijgen een nieuwe cao, waarin hun lonen stijgen met 3,35% in 13 maanden. De meerderheid van de FNV-leden heeft ingestemd met de afspraken tussen de bond en de sector.

FNV spreekt cao af voor mensen vleeswarenfabrieken

Naast de loonsverhoging, die ingaat vanaf 1 februari 2022, gaat de eindejaarsuitkering omhoog met 0,25% naar 3,25%. Ook gaat de reiskostenvergoeding van 12 cent naar 19 cent per kilometer.

Stevig onderhandeld sinds februari

Liza van Nuysenburg, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘De cao is er zeker niet zonder slag of stoot gekomen. We hebben sinds begin februari stevig moeten onderhandelen. Maar gelukkig zijn we eruit gekomen. Daardoor stijgen de lonen van de mensen en maken zij minder kosten om van en naar hun werk te komen.’

Salarissen moeten blijven meegroeien

De vakbond gaat zich in oktober alweer voorbereiden op de onderhandelingen voor de volgende cao. Van Nuysenburg: ‘Daarin zullen we erop inzetten dat de salarissen blijven meegroeien met de enorme inflatie. Want mensen moeten wel gewoon hun boodschappen en huis kunnen blijven betalen.’