FNV niet akkoord met sociaal plan voor Gruma/Mission Foods

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 1 april 2020

FNV heeft geen overeenstemming kunnen bereiken met Gruma/Mission Foods (Gruma) over een fatsoenlijk sociaal plan voor de 133 medewerkers die hun baan verliezen als gevolg van het afbranden van de fabriekslocatie in Roermond in december 2019. CNV heeft, tot teleurstelling van FNV, wel ingestemd met het door de werkgever voorgestelde sociaal plan.

bakkers

Vastgelopen onderhandelingen

De onderhandelingen over een sociaal plan liepen op 23 maart jl. vast toen Gruma een finaal bod deed met onderstaande inhoud. De werkgever was niet bereid hier verder over te onderhandelen.

• Beëindiging van alle dienstverbanden per 1 april 2020;
  • Het afkopen van de opzegtermijn tegen het reguliere salaris;
  • Een beëindigingsvergoeding volgens transitievergoeding 2019 met factor 1,55;
  • Een virtuele banenmarkt;
  • Budget voor juridische ondersteuning;
  • Indien langer werkloos dan 3 maanden een opleidingsbudget van €2000,- voor max 20 mensen.

Te mager bod

FNV vindt de hoogte van de ontslagvergoeding te mager en niet in verhouding staan tot de schade van het ontslag dat de werknemers ondervinden. Ook ontbreekt het aan een fatsoenlijk outplacementtraject en het opleidingsbudget wordt te laat aan de medewerkers beschikbaar gesteld. Zeker nu Nederland te maken heeft met de Corona-crisis, verdienen medewerkers méér begeleiding bij het vinden van een nieuwe baan dan de virtuele banenmarkt die Gruma organiseert.

CNV gaat wel akkoord

Tot verrassing van FNV liet CNV op 24 maart aan de werkgever weten dat haar leden akkoord waren met het finale bod. FNV plaatst grote vraagtekens bij de zorgvuldigheid van deze ledenraadpleging, maar feit is dat er nu een sociaal plan ligt dat getekend is door een vakbond. FNV zal haar leden nu verder individueel bijstaan bij de ontslagprocedures.