Impact Corona-crisis op het bakkersbedrijf

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 26 maart 2020

Het zijn zeer bijzondere tijden. De Corona-crisis heeft een enorme impact op een ieders leven. Vele mensen zitten of werken thuis. Dat geldt niet voor veel werknemers in de voedingsindustrie, zoals de bakkerssector. Deze sector behoort tot de vitale industrie. FNV is bijzonder trots op alle medewerkers die het nu mogelijk maken dat Nederland van voedsel wordt voorzien!

Veilig en gezond werken

Het is van vitaal belang dat werknemers en bakkerijen door kunnen werken. Voor de voedselvoorziening in Nederland is het cruciaal dat jullie je belangrijke werk kunnen blijven doen. Maar dat moet wel op een goede manier. Jouw werkgever is verplicht te zorgen voor een veilige en gezonde werkplek. FNV heeft de werkgevers in de bakkerssector opgeroepen om zich actief hiervoor in te spannen. Het is belangrijk dat de instructies van de RIVM opgevolgd worden. Heb jij vragen over jouw rechten en plichten in deze omstandigheden? Kijk dan op onze website.

Overleg met werkgevers

FNV heeft afgesproken wekelijks overleg te hebben met de werkgeversorganisaties NVB en NBOV over de ontwikkelingen in de sector. Een gezamenlijk verklaring over onze waardering voor de medewerkers vind je hier. Sommige bakkerijen beleven nu hoogtijdagen als gevolg van het hamstergedrag van consumenten, andere werkgevers (bijv. die veel aan horeca leveren) zien hun omzet juist verdampen. In dit overleg kan FNV de werkgevers aanspreken als we signalen van leden en werknemers ontvangen dat het ergens niet goed gaat. Ervaar je een probleem? Stuur een bericht naar ondergetekende of reageer op ons meldpunt.

Het cao-overleg loopt helaas vertraging op

De huidige cao Bakkersbedrijf loopt tot en met 31 juli 2020. Ons voornemen was medio mei te starten met de cao-onderhandelingen. Overlegdata met werkgevers hiervoor zijn al vastgesteld. Helaas gooit de Corona-crisis roet in het eten. In de eerste plaats is het nu lastig om leden te raadplegen over onze inzet. Zo is het nu niet mogelijk om vakbondsbijeenkomsten te organiseren. In de tweede plaats zijn de economische gevolgen van de Corona-crisis nog onduidelijk. Dat maakt dat het moeilijk is om nu tot realistische cao-afspraken te komen met de werkgevers. De cao-onderhandelingen worden voorlopig opgeschort, maar zodra het mogelijk is zullen we deze z.s.m. opstarten.

Reageren?

FNV wenst alle werknemers veel sterkte en gezondheid de komende tijd. Heb je vragen over deze nieuwsbrief? Neem dan gerust contact op met ondergetekende op bakkers@fnv.nl.