Leden stemmen in met cao Margarine & Spijsvet '19-'20

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 04 december 2019

De leden van FNV hebben met een krappe meerderheid ingestemd met het onderhandelingsresultaat voor de cao Margarine-en Spijsvetindustrie 2019-2020. De cao voor werknemers van Remia, VandeMoortele, Ten Kate, Sonac en Levo is daarmee definitief rond.

Leden stemmen in met cao Margarine & Spijsvet '19-'20

Krappe meerderheid vóór

FNV heeft het onderhandelingsresultaat neutraal voorgelegd. Net iets meer leden hebben uiteindelijk voorgestemd dan tegengestemd, maar helder is dat de meningen over het resultaat verdeeld zijn. Dat neemt niet weg dat er toch een meerderheid ingestemd heeft en dat er dus sprake is van een nieuwe cao. Ook de leden van CNV hebben met een meerderheid ingestemd.

De belangrijkste afspraken in deze cao:

• Een cao met een looptijd van 1 mei 2019 t/m 31 oktober 2020.
  • Een loonsverhoging van 2,7% per 1 mei 2019, van 0,3% per 1 januari 2020 (0,3%) en 1,5% per 1 mei 2020.
  • Een pilot generatiepact (80% werken, 90% salaris en 100% pensioenopbouw) van 1 maart 2020 tot 1 september 2021. Dit is mogelijk op vrijwillige basis voor werknemers in drieploegendienst vanaf 59,5 jaar in dienst van Remia en VandeMoortele. Daarnaast kunnen deze medewerkers gedurende de pilot worden verplicht om ’s nachts te blijven werken, tot twee jaar voor de AOW-leeftijd. De huidige ontziebepaling vervalt. Deze pilot geldt niet voor Levo, Sonac en ten Kate. Voor werknemers van deze bedrijven verandert er niets.
;