FNV wint rechtszaak: Pluimvee-uitzender moet tonnen nabetalen

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 20 september 2019

FNV Voedingsindustrie heeft een rechtszaak gewonnen tegen POS Outsourcing vanwege het niet betalen volgens de cao Pluimvee.

De 75 medewerkers die via POS werkten bij pluimveebedrijf 2 Sisters Storteboom in Nijkerk, kregen jarenlang het minimumloon voor hun werk aan de lijn. De werknemers in dienst van Storteboom kregen het hogere cao-loon, dat ongeveer 25% hoger ligt. Om die ongelijke situatie spande FNV een rechtszaak aan met een duidelijke uitspraak: de rechter heeft bepaald dat deze werknemers wel degelijk het cao-loon uit de cao Pluimvee moeten krijgen.

Nabetaling

Karel de Buijzer, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Deze uitspraak maakt een einde aan de ongelijke beloning voor gelijk werk in de pluimvee-industrie. Het uitbesteden van lijnen wordt hierdoor minder aantrekkelijk en uitzendkrachten en vaste krachten worden niet meer tegen elkaar uitgespeeld. Voor de 75 Poolse werknemers betekent dit dat zij een fikse nabetaling krijgen wat kan oplopen tot wel 10.000 euro. Bovendien moeten ze nu al meer loon krijgen.’

Cao Pluimvee

De kern van de rechtszaak is dat POS, als outsourcebedrijf, gezien wordt als een aannemer die werkzaamheden doet die direct onder de werkingssfeer van de cao Pluimvee vallen. POS hoeft niet over de hele periode de cao na te betalen, want de cao geldt alleen voor de periodes dat de cao algemeen verbindend is verklaard. POS is namelijk geen lid van een werkgeversvereniging.

De veroordeling tot nabetaling van werknemers geldt daardoor van 22 maart 2010 tot 30 april 2011 en van 24 augustus 2012 tot 30 april 2013. Daar komt nog 25% aan wettelijke verhoging bij, zoals de rechter heeft toegekend. Alleen al voor deze periode komt de nabetaling volgens de berekening van de FNV op 632.813 euro, vermeerderd met 25% rente.

Aannemer

POS is (onder)aannemer van arbeidsintensief productiewerk in meerdere branches, waaronder de pluimvee-industrie. Storteboom maakt deel uit van een groter concern. Aandeelhouder van Storteboom is 2 Sisters Storteboom in Putten. Storteboom houdt zich bezig met op grote schaal uitsnijden van kipproducten en met inkoop, verkoop, import en export.