Wát een vakbondsjaar was 2025. Opnieuw moesten onze leden met acties en stakingen een cao akkoord afdwingen. Wat ons betreft had dit niet nodig moeten zijn en had NS eerder naar ons moeten luisteren, dan was er voor de zomer en zonder staking een nette cao geweest. Maar het resultaat was mooi: maar liefst 89% van onze leden stemde vóór het eindbod. Een duidelijke en krachtige uitslag waar we samen trots op mogen zijn.
Wij zijn bijzonder trots op het door FNV ingebrachte zwaarwerk puntensysteem. Onder druk van de stakingen en de manifestatie bij het hoofdkantoor van de monteurs en de werknemers op de RBC’s en OCCR, is bereikt dat niet alleen de collega’s op de trein, maar ook veel andere functies aanspraak maken op de volledige zwaarwerkregeling. Daarmee laten we zien waar FNV Spoor voor staat: de vakbond voor al het personeel op, aan en rondom het spoor.
Onze inzet is kennelijk niet onopgemerkt gebleven bij NS-collega’s die nog geen lid van FNV Spoor waren. Want ook dit jaar zijn we weer flink in ledenaantal gegroeid. Totaal zijn meer dan 200 collega’s dit jaar lid geworden van FNV Spoor.
Samen hebben we dit jaar nog veel meer voor elkaar gekregen. Honderden lokale, regionale en landelijke kadervergaderingen en vakbondsoverleggen vonden plaats. En vergeet de inzet van onze goed opgeleide vakbondsconsulenten niet, die ook dit jaar weer honderden leden bij individuele kwesties hebben bijgestaan. Daarnaast waren we actief op Europees niveau in Brussel, onder meer rond EU regelgeving voor treinpersoneel en de druk vanuit de EU om spoorconcessies verplicht openbaar aan te besteden. Samen met onze Europese vakbondscollega’s hebben we ons ook ingezet voor het verbeteren van de positie van vrouwen in de spoorsector.
Ook in Den Haag laten we onze stem stevig horen. Denk aan onze inzet voor het verbeteren van de sociale veiligheid van spoorpersoneel en het terugdringen van de voortdurende drang tot verdere liberalisering van het Nederlandse spoor. Openbaar vervoer is een publieke dienstverlening en hoort niet thuis bij marktpartijen die primair uit zijn op winst. We blijven strijden tegen het in de uitverkoop zetten van NS en haar personeel. Want dat is wat er dreigt te gebeuren als de Hoofdrailnetconcessie openbaar wordt aanbesteed.
Helaas zijn ook dit jaar te veel vakbondsvrienden ons ontvallen en zagen we leden en kaderleden strijden tegen ernstige en ingrijpende ziekten. Op deze moeilijke momenten was de onderlinge steun hartverwarmend. Juist dan zie je waar wij als FNV Spoor familie voor staan: saamhorigheid en solidariteit. Dat maakt FNV Spoor tot een organisatie waar we met recht enorm trots op zijn.
Wij kijken uit naar een nieuw en boeiend vakbondsjaar in 2026. Samen met onze kaderleden blijven we het verschil maken aan de overlegtafels. Ook het komende jaar zal ongetwijfeld weer gevuld zijn met ontroering, verbazing, passie, solidariteit, rechtvaardigheidsgevoel, verdriet, succes, teleurstelling, liefde en als het nodig is, strijd. Dat hoort bij het leven – en dus ook bij ons vakbondswerk.
Het begin van het nieuwe jaar is een goed moment om je aan te sluiten bij al je collega’s die lid zijn van de FNV. Samen maken we het verschil!
Ben je al lid? Nodig dan je collega’s uit om lid te worden.
Wij wensen iedereen bijzonder fijne feestdagen en een gezond, gelukkig en veilig 2026.
Samen sterk. Altijd.