Na het onderhandelingsresultaat van 20 mei 2025 bleek dat werkgevers en vakbonden de afspraken over de 50-plusregeling verschillend uitlegden. Dat zorgde voor onrust. Werkgevers wilden ineens bestaande deelnemers die niet voldeden aan de nieuwe referte-eis (voorwaarde vijf jaar in dienst) uit de 50-plusregeling halen, per ingang winterdienstregeling. Na overleg tussen cao-partijen in het Openbaar Vervoer is dit verschil van inzicht nu van tafel.
Over de toepassing van de referte-eis zijn op 19 september nieuwe afspraken gemaakt. Daarmee is nu helder wie wel en niet onder de 50-plusregeling valt:
Lees de formele afspraken met concrete voorbeelden
Helaas zijn we er nog niet uit over de extra vakantiedagen vanaf 50 jaar. Werkgevers zijn opeens van mening dat ook voor deze extra vakantiedagen de referte-eis moet gelden. Met andere woorden: je zou pas recht hebben op de extra vakantiedagen na je vijftigste als je ten minste vijf jaar werkzaam bent in de sector.
Wij zijn het hier principieel mee oneens. Tijdens de cao-onderhandelingen is dit voorstel niet besproken. Bovendien beschouwen wij de extra vakantiedagen niet als een ontzie-maatregel, maar als een recht dat op basis van leeftijd is toegekend. Daar is ook een opbouwstructuur voor afgesproken in de cao. Het achteraf verbinden van aanvullende voorwaarden vinden wij onredelijk en niet in lijn met het onderhandelingsresultaat.
Zolang er over dit punt geen akkoord is, is er nog geen definitieve cao-tekst beschikbaar. Dit betekent dat er voorlopig nog geen nieuw cao-boekje beschikbaar is.
Wel belangrijk om te weten: alle afspraken uit het akkoord van 20 mei 2025 staan vast. Daar kunnen werkgevers niet meer op terugkomen.
Heb je vragen? Laat het ons weten. Zodra er nieuws is, hoor je weer van ons.
Hoe meer leden we hebben, hoe sterker we staan aan de onderhandelingstafel. Ben je nog geen lid? Word dan nu lid! Ken je een collega die nog geen lid is? Nodig je collega uit en verdien een tientje.