De acht-uurs-staking van het grondpersoneel van KLM op woensdag 9 juli gaat als het aan de FNV ligt door. De voorstellen van KLM zijn onvoldoende om weer om tafel te gaan en verder te praten over de cao. John van Dorland, bestuurder FNV Luchtvaart: ‘De koopkracht van de medewerkers gaat er nog steeds op achteruit en we krijgen niet meer op papier dan een paar vage toezeggingen. Dat is voor onze leden onacceptabel.
Van Dorland vindt het kortzichtig dat KLM een kort geding is gestart om de staking tegen te houden. ‘Met het kort geding kunnen ze misschien nog een keer een staking tegenhouden, maar de ontevredenheid onder hun werknemers is daarmee niet weg.’
De leden van de FNV zijn boos dat ze weer keihard moeten knokken voor koopkrachtbehoud, terwijl directie en piloten daar wel op kunnen rekenen. Walter van der Vlies, medewerker bij KLM, werkt al 37 jaar op Schiphol en FNV-kaderlid: ‘Juist het grondpersoneel werkt zich een slag in de rondte zodat de passagiersonbezorgd op hun bestemming aankomen. Daar lijkt de directie geen oog voor te hebben. Zodra de directie tegemoetkomt aan onze minimumeisen zitten wij weer aan tafel.’
Het heeft er alle schijn van dat KLM veiligheid misbruikt om een staking tegen te houden. Van Dorland: ‘Er is uitvoerig gesproken over veiligheid in een zogenoemd veiligheidsoverleg. Daarin wordt alles besproken en die gesprekken duren lang en KLM tovert iedere keer weer een konijn uit een hoge hoed. Wij zijn bereid om onze actie aan te passen zodat deze veilig uitgevoerd kan worden. We vragen ons echt af of het onwil of onkunde is van KLM. We moeten actie kunnen voeren, ook op Schiphol.’
De FNV sluit meer acties niet uit. ‘Die kondigen we uiteraard weer tijdig aan, zodat de passagiers zich er zo goed mogelijk op kunnen voorbereiden’, aldus Van Dorland. ‘Onbegrijpelijk dat de directie van KLM het zover laat komen. Ze laten hun werknemers én passagiers zo flink in de steek.’