Een flinke meerderheid van het grondpersoneel van KLM heeft ingestemd met het eindbod dat FNV Luchtvaart met het bedrijf heeft bereikt. Daarmee is er na een lange, zware onderhandelingsperiode eindelijk een nieuwe cao voor duizenden medewerkers op de grond. De werknemers krijgen er 3,25% bij over een periode van 2 jaar (van 1 maart 2025 tot 1 maart 2027).
Ook de onregelmatigheidstoeslag wordt vanaf 1 januari 2026 structureel meegenomen in de eindejaarsuitkering. De weg naar dit eindbod was lang en moeizaam. Sinds oktober 2024 werd er meer dan twintig keer onderhandeld, voerde het personeel meerdere acties en vonden er drie stakingen plaats. Uiteindelijk kwam er via bemiddeling het eindbod op tafel dat nu door de meerderheid van de leden is goedgekeurd.
Volgens John van Dorland, bestuurder FNV Luchtvaart, laat dit akkoord zien wat een sterke vakbond kan bereiken: ‘We hebben laten zien dat actievoeren werkt. Voor de acties lag er een bod van 2,25% loonsverhoging. Een aantal kleinere bonden was daar al akkoord mee gegaan. Maar door onze acties hebben we die loonsverhoging toch iets dichter bij koopkrachtbehoud kunnen krijgen. Zonder de inzet van alle werknemers die zijn gaan staken en volharding was KLM nooit van de nullijn afgekomen.'
Hoewel de loonsverhoging volgens de FNV heel bescheiden is, zijn er op andere punten duidelijke verbeteringen afgesproken. Zo zijn er betere afspraken gemaakt over de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU), zodat mensen met zwaar werk eerder kunnen stoppen met werken. Ook hebben we verbeteringen binnengehaald als het gaat om de vast/flexverhoudingen en Winstdelingsregeling(WDR). Daarnaast won de vakbond een belangrijke rechtszaak, waardoor medewerkers in de toekomst op Schiphol gewoon 8 uur kunnen staken.
‘De strijd is nog niet gestreden,’ benadrukt Van Dorland. ‘We gaan door, want sommige onderwerpen zijn nog niet opgelost. Zoals het doorlopend sociaal plan en de regeling waarbij personeel mag meevliegen met een KLM-toestel die volgens ons niet eerlijk is verdeeld binnen het bedrijf. Bovendien is de race naar beneden is nog niet gestopt en moeten we ons ook weer voorbereiden op de volgende cao-ronde in 2027. Maar één ding is duidelijk: de FNV bij KLM is sterker dan ooit.’