Grondpersoneel KLM stemt in met nieuw cao-akkoord

‘Staken heeft zin gehad, maar de strijd is nog niet gestreden’

portret Niels Kater
Door Niels Kater 13 november 2025

Een flinke meerderheid van het grondpersoneel van KLM heeft ingestemd met het eindbod dat FNV Luchtvaart met het bedrijf heeft bereikt. Daarmee is er na een lange, zware onderhandelingsperiode eindelijk een nieuwe cao voor duizenden medewerkers op de grond. De werknemers krijgen er 3,25% bij over een periode van 2 jaar (van 1 maart 2025 tot 1 maart 2027).

Ook de onregelmatigheidstoeslag wordt vanaf 1 januari 2026 structureel meegenomen in de eindejaarsuitkering. De weg naar dit eindbod was lang en moeizaam. Sinds oktober 2024 werd er meer dan twintig keer onderhandeld, voerde het personeel meerdere acties en vonden er drie stakingen plaats. Uiteindelijk kwam er via bemiddeling het eindbod op tafel dat nu door de meerderheid van de leden is goedgekeurd.

Actievoeren werkt

Volgens John van Dorland, bestuurder FNV Luchtvaart, laat dit akkoord zien wat een sterke vakbond kan bereiken: ‘We hebben laten zien dat actievoeren werkt. Voor de acties lag er een bod van 2,25% loonsverhoging. Een aantal kleinere bonden was daar al akkoord mee gegaan. Maar door onze acties hebben we die loonsverhoging toch iets dichter bij koopkrachtbehoud kunnen krijgen. Zonder de inzet van alle werknemers die zijn gaan staken en volharding was KLM nooit van de nullijn afgekomen.'

Betere secundaire arbeidsvoorwaarden

Hoewel de loonsverhoging volgens de FNV heel bescheiden is, zijn er op andere punten duidelijke verbeteringen afgesproken. Zo zijn er betere afspraken gemaakt over de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU), zodat mensen met zwaar werk eerder kunnen stoppen met werken. Ook hebben we verbeteringen binnengehaald als het gaat om de vast/flexverhoudingen en Winstdelingsregeling(WDR). Daarnaast won de vakbond een belangrijke rechtszaak, waardoor medewerkers in de toekomst op Schiphol gewoon 8 uur kunnen staken.

Strijd nog niet gestreden

‘De strijd is nog niet gestreden,’ benadrukt Van Dorland. ‘We gaan door, want sommige onderwerpen zijn nog niet opgelost. Zoals het doorlopend sociaal plan en de regeling waarbij personeel mag meevliegen met een KLM-toestel die volgens ons niet eerlijk is verdeeld binnen het bedrijf. Bovendien is de race naar beneden is nog niet gestopt en moeten we ons ook weer voorbereiden op de volgende cao-ronde in 2027. Maar één ding is duidelijk: de FNV bij KLM is sterker dan ooit.’

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.

Functionele cookies: zijn noodzakelijk voor de basisfunctionaliteit van de website. Deze kunnen niet worden uitgeschakeld.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.

Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.