We zijn begonnen met een bemiddelingstraject met KLM. Er is een bemiddelaar aangesteld waar alle partijen zich in kunnen vinden. Er is een duidelijke opdracht gedefinieerd en een tijdspad bepaald. We zitten met de volledige onderhandelingsdelegatie, maar in een informele setting. Alles wat er besproken wordt, is vertrouwelijk.. Alleen jullie twaalfkoppige bestuur wordt na ieder gesprek bijgepraat.
De volgende gezamenlijke communicatie is door partijen vastgesteld.
Zoals je vorige week hebt kunnen lezen, gaan KLM, FNV en CNV in gesprek onder leiding van een onafhankelijke bemiddelaar. We zijn blij dat we samen proberen om een oplossing te vinden. Op verzoek van KLM, FNV en CNV is voormalig minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Aart Jan de Geus bereid gevonden om als bemiddelaar op te treden.
Op 6 oktober is de bemiddeling gestart, met als doel om vóór 1 november uit de impasse te komen en tot een goede oplossing voor alle partijen te geraken. Om het proces in rust te kunnen doorlopen, hebben we afgesproken hierover niet te communiceren tijdens de bemiddeling.
De andere drie bonden zijn belanghebbenden bij deze bemiddeling, omdat KLM met hen al eerder een onderhandelingsresultaat heeft bereikt (dat nog aan de leden van die bonden moet worden voorgelegd). We vertrouwen erop dat de bemiddeling leidt tot afspraken die door alle grondbonden kunnen worden onderschreven.
Omdat het om informele gesprekken gaat, blijft het ultimatum in stand. De spanning op het proces blijft dus aanwezig. We houden jullie bestuur bij iedere stap aangesloten - geen verassingen. Zodra we rond zijn met de bemiddeling, besluit het bestuur of het resultaat voldoende is om aan de leden voor te leggen. Dan pas zullen we het eventuele resultaat in stemming brengen.
Bij Passage is verwarring ontstaan over de inzet aan de cao-tafel. We zijn tijdens de actievergaderingen duidelijk geweest: de verschillen in IPB kunnen we niet oplossen, omdat het geen onderdeel is van de cao.
Wel hebben we in de actievergaderingen afgesproken dat de a-status na pensionering onze minimale inzet is aan de cao-tafel. We zijn een plan aan het smeden om de ongelijkheid in IPB te bespreken met KLM na deze cao-onderhandeling, nu de OR hierover niet in gesprek wil.
Je kunt tot 16 november 17.00 uur een deel van je vakbondscontributie via het cafetariamodel terugkrijgen. Op de FNV-website staat een duidelijke uitleg hoe je dat doet.
Via je account op Mijn FNV kun je je jaaroverzicht downloaden. Dat document moet je ondertekenen en opsturen naar VBC@klm.com. Dan krijg je in december een deel van je contributie terug.
Heb vragen? Benader dan een van de kaderleden.