Onvoldoende draagvlak voor nieuwe cao

FNV wil opnieuw om tafel met NS

portret Niels Kater
Door Niels Kater 16 februari 2024

Vakbond FNV wil opnieuw om tafel met de NS om te praten over een nieuwe cao. Het eerder behaalde onderhandelingsresultaat is voorgelegd aan de leden, maar daaruit blijkt dat er te weinig draagvlak is. Slechts een kleine meerderheid van 51% stemde voor.

Het onderhandelingsresultaat is neutraal aan de leden voorgelegd omdat de FNV-onderhandelaars het gevoel hadden dat in het overleg het maximale resultaat was behaald tussen de bonden en de NS. ‘Er zitten zeker goede punten in’, zegt Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor daarover. ‘Maar ook een aantal pijnpunten.’

Koopkrachtbehoud

Zo vinden de leden de voorgestelde loonsverhoging onvoldoende. ‘Zeker als je die vergelijkt met andere bedrijven, ook in het openbaar vervoer’, vervolgt Janssen. ‘Wij vinden koopkrachtbehoud enorm belangrijk, maar de voorgestelde loonsverhoging compenseert de achterstand die werknemers van de NS hebben opgelopen door de torenhoge inflatie niet.’

Vrijstelling voor nachtdiensten

Verder zijn er grote verschillen binnen de NS in de vrijstelling voor nachtdiensten. Bij de ene functie kan dat vanaf 50 jaar, in een andere functie pas vanaf een veel hogere leeftijd. Die verschillen worden als heel oneerlijk ervaren door de werknemers.

Opnieuw aan tafel

De vakbond merkt enorme onvrede onder de leden. Veel leden die voor het onderhandelingsresultaat hebben gestemd geven aan dat ze eigenlijk ontevreden zijn met het eindresultaat. ‘Al met al ontbreekt het draagvlak dus’, trekt Janssen de conclusie. ‘FNV Spoor zoekt altijd naar breed gedragen afspraken. Die zien we hier simpelweg niet en dus moet er een beter voorstel komen.’