Snel politiek ingrijpen nodig tegen agressie ov-personeel

FNV Spoor komt met vier concrete adviezen voor vaste Kamercommissie Justitie en Veiligheid

Portret Lisanne de Hoop
Door Lisanne de Hoop 23 oktober 2023

Het aantal geweldsincidenten tegen NS en al het ov-personeel neemt elk jaar toe. Om dit een halt toe te roepen, spreken leden van de vaste Kamercommissie Justitie en Veiligheid woensdag 25 oktober in een rondetafelgesprek onder meer met Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor. De vakbond heeft een viertal concrete adviezen waarmee de veiligheid per direct verbeterd kan worden. Politiek ingrijpen is daarvoor noodzakelijk.

Janssen: ‘Ik ben tevreden dat de Tweede Kamer FNV Spoor heeft uitgenodigd en wij als vakbond aan tafel zitten om deze problemen te bespreken. Dat geeft aan dat de politiek inziet dat het hoog nodig is om in te grijpen. Want zoals het nu gaat, gaat het niet langer.’

Maatschappelijk probleem

In 2022 steeg het aantal geregistreerde incidenten van agressie en geweld tegen NS-medewerkers met 30% ten opzicht van 2021. En ook in 2023 zet deze stijging door, terwijl er minder treinen rijden en minder toezichthoudend NS personeel wordt ingezet. Janssen: ‘Dit is een direct gevolg van verharding in de samenleving. Maar voor ov-personeel speelt nog iets anders mee. De overheid trekt zich steeds meer terug als het gaat om verzorging van de zwakkeren in de samenleving. Hierdoor neemt het aantal verwarde personen, dak- en thuislozen, verslaafden en veiligelanders dat voor grote problemen zorgt toe. Denk hierbij aan het overtreden huisregels, maar zeker ook verstoring van de openbare orde. Dit zijn maatschappelijke problemen en kunnen niet allen door de vervoerders worden opgelost.’

Concrete adviezen

FNV Spoor wil dat de overheid nu snel ingrijpt. Hiervoor heeft de vakbond vier concrete adviezen op papier gezet. Allereerst moeten boa’s toegang krijgen tot systemen waarmee de identiteit van reizigers gecontroleerd wordt. Op deze manier kunnen mensen die regelmatig overlast geven aangepakt worden. Daarnaast pleit FNV Spoor ervoor dat boa’s hun politiebevoegdheden mogen gebruiken bij een situatie die buiten hun taak ligt. Zo kunnen zij tot de politie gearriveerd is en het overneemt handboeien gebruiken of mensen fouilleren als er sprake is van agressie of geweld tegen reizigers of collega’s.

Campagne

Een derde maatregel is bewustwording creƫren onder het publiek. Ov-personeel werkt voor iedereen die gebruik maakt van openbaar vervoer. De verantwoordelijkheid dat zij hun werk veilig kunnen doen, ligt bij de reiziger. Het is aan de overheid om dat met een campagne duidelijk te maken. Tot slot maant de vakbond de ministeries van Justitie & Veiligheid en van Infrastructuur & Waterstaat haast te maken met het uitvoeren van de plannen zoals die zijn opgesteld in het plan 'Sociale Veiligheid in het OV'.

Afgebakend onderwerp

De vier maatregelen zijn een goed begin zijn maar niet afdoende. Janssen: ‘Belangrijke onderwerpen zoals voldoende personeel en eventueel de boa’s de beschikking geven over geweldsmiddelen in het ov vergeten we absoluut niet. Maar dit zijn onderwerpen die we met vervoerders en concessieverleners bespreken. Woensdag geldt: na jaren van overleg voeren wordt tijd dat de overheid tot daden komt.’

Lees het volledige voorstel van FNV Spoor