Maatregelen nodig om agressie tegen NS-personeel tegen te gaan

portret Niels Kater
Door Niels Kater 15 februari 2024

Vakbond FNV wil dat er meer maatregelen worden genomen om agressie tegen NS-personeel tegen te gaan. Zo pleit de bond er voor dat de verklaring die conducteurs over incidenten afgeeft aan de politie zwaarder gaat wegen en dat NS-medewerkers van Veiligheid en Service makkelijker de identiteit van personen kunnen vaststellen. Ook moeten er meer mensen worden aangenomen bij dit onderdeel van NS.

Spugen, schelden, slaan en bedreigingen. Het zijn enkele voorbeelden waar werknemers van de NS regelmatig mee te maken krijgen. ‘Sociale veiligheid in het openbaar vervoer is een veelkoppig monster’, zegt Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor. ‘Niet alleen conducteurs, maar iedereen die in direct contact staat met reizigers kan ermee te maken krijgen. Agressie in het openbaar vervoer kan ook een bedreiging zijn voor de passagiers. Wij vinden dat alles op alles gezet moet worden om het aantal gevallen van agressie naar beneden te krijgen.’

Meer waarde verklaring conducteur

Wat conducteurs heel erg steekt is dat in veel gevallen hun aangifte wordt geseponeerd omdat de verdachte ontkent. De FNV pleit er daarom voor dat er meer waarde wordt gehecht aan de getuigenis van de NS-medewerker zelf. Bij politiemedewerkers is dat nu al zo. Ook zijn NS-medewerkers teleurgesteld omdat het Openbaar Ministerie de aangifte niet altijd oppakt. ‘Dit zit echt onder de huid van conducteurs’, zegt Janssen daarover. ‘Ze zitten overspannen thuis en krijgen psychische hulp. En als er vervolgens niets gebeurt met de aangifte, dan heb je ook nog het gevoel dat je niet serieus wordt genomen.’

Makkelijker identiteit checken

Verder wil de vakbond dat de medewerkers Veiligheid en Service makkelijker in het politiesysteem kunnen checken of de identiteit van een verdachte klopt. Dan hoeven een verdachte minder lang vast te houden. ‘Nu moeten ze vaak wachten op de politie om de identiteit van bijvoorbeeld een zwartrijder vast te stellen. Dat duurt vaak even en kan agressie in de hand werken’, legt Janssen uit.

Meer mensen Veiligheid en Service

Tot slot geeft de FNV aan dat er nog steeds te weinig mensen bij Veiligheid en Service worden ingezet door de NS. Er is sprake van een hoog ziekteverzuim en er staan te veel vacatures open. ‘Dat betekent dat personeel niet altijd kan rekenen op back up’, vervolgt Janssen. ‘Op dit moment valt vaak 40% van de diensten Veiligheid en Service uit vanwege personeelstekort. Dan krijgen de conducteurs een sms dat er op een bepaalde plek geen back up aanwezig is. Dat moet echt anders.’

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.