Ledenraadpleging cao DHL Express

Door Redactie 9 februari 2024

We hebben ontdekt dat een groep FNV leden waaronder u de ledenraadpleging van 30 januari niet heeft ontvangen. Bij deze ontvangt u deze alsnog met het verzoek uw stem uit te brengen. Tot 15 februari 12.00 uur heeft u hiervoor de tijd.

dhl

Na twee onderhandelingsronden en meerdere keren vooroverleg en tussenoverleg zijn vakbonden FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen tot een cao-onderhandelingsresultaat gekomen met DHL Express voor een nieuwe cao DHL Express.

Het resultaat

Het resultaat is een cao voor de duur van 2 jaar van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025. De hoofdlijnen:

• Een structurele loonsverhoging van 10% in 2 jaar:

• per 1 april 2024 plus 3%,
  • per 1 oktober 2024 plus 2%,
  • per 1 april 2025 plus 3%, en
  • per 1 oktober 2025 plus 2%.

• De werknemers die zich met hun loon op het maximum van de loonschaal bevinden krijgen in april jaarlijks een verhoogde eenmalige uitkering van 1,5% van het jaarsalaris in plaats van de 0,5% die het eerder was.
• Met ingang van 1 januari 2024 een verbeterde kilometervergoeding van € 0,21 naar € 0,23 (fiscaal maximale bedrag), en de straal voor woon-werkverkeer gaat van 30 km enkele reis per dag naar 40 km.
• Het rouwverlof is verhoogd naar 10 werkdagen.

Het volledige onderhandelingsresultaat kun je hier lezen.

De loonsverhogingen gaan niet eerder in zoals we hadden gewenst, omdat de omzet van DHL Express onder druk staat. Bescherming van de werkgelegenheid en behoud van vaste dienstverbanden van de medewerkers is een belangrijke reden voor DHL om de loonsverhogingen niet eerder in te laten gaan. De bonden begrijpen dat.

De FNV-kadergroep beoordeelt mede daarom dit als een voldoende onderhandelingsresultaat om ter instemming aan de FNV-leden voor te leggen.

Breng je stem uit!

Het is nu aan de leden om het cao-onderhandelingsresultaat te beoordelen. De afspraak is pas definitief nadat je als lid van de vakbond in meerderheid vóór het akkoord hebt gestemd.

In verband met het bereikte resultaat kun jij als lid van FNV Transport & Logistiek stemmen. Mocht je opmerkingen hebben over de cao-afspraak, vermeld deze dan.

Stemmen doe jij als lid via onderstaande groene button.
Je kunt tot en met donderdag 15 februari aanstaande stemmen.

Breng hier je stem uit