Cao DHL-Express: mager eerste loonbod

Cao-onderhandelingen van start

Door Redactie 16 januari 2024

Op 10 januari was het eerste cao-overleg tussen DHL Express en vakbonden FNV en CNV voor de nieuwe cao DHL Express 2024.

Koopkracht behoud

In het najaar hebben leden en niet-leden de cao-enquĂȘte ingevuld en aangegeven welke cao-voorstellen besproken moeten worden voor het nieuwe cao-overleg. Hier vind je de volledige FNV-cao voorstellen.

FNV leden hebben ons een duidelijke opdracht meegegeven. FNV stelt een loonsverhoging van 10% voor. De koopkracht staat sterk onder druk. Het leven is de afgelopen jaren blijvend duurder geworden, huishoudens worden daardoor aan alle kanten geraakt.

Tijdens het 1e cao-overleg heeft FNV aan DHL Express laten weten dat onze leden koopkrachtreparatie verwachten. Daarnaast is het met de huidige krapte op de arbeidsmarkt van belang voor DHL om een interessante werkgever te blijven om nieuwe werknemers aan te kunnen blijven trekken. Een goed basisloon en arbeidsvoorwaardenpakket draagt daaraan bij.

Tegenvallende omzet

DHL Express geeft aan dat het jaar 2023 een moeilijk jaar was. Er is sprake van een afname van het aantal zendingen. De prijsverhoging kon slechts voor een deel doorberekend worden aan de klanten en de kosten zijn gestegen. Hierdoor staat de winst onder druk. Lees hier de voorstellen voor de nieuwe cao van DHL.

DHL wil een cao afspreken voor de duur van 2 jaar met ingang van 1 januari 2024 en doet het volgende loonbod: per 1 juli 2024 een loonsverhoging van 3,5% en per 1 juli 2025 een loonsverhoging van 3,5%. Daarnaast biedt DHL een verbetering van de reiskostenvergoeding van € 0,21 naar € 0,23 per kilometer woon-werkverkeer.

Teleurstellend

FNV heeft aan DHL Express laten weten dat dit bod teleurstellend is en niet aansluit bij de verwachting van de leden. DHL heeft de afgelopen tijd gewacht op het resultaat van de cao-onderhandelingen bij de cao Beroepsgoederenvervoer. Het huidige bod van DHL wijkt nog sterk af van het cao akkoord Beroepsgoederenvervoer.

Op 24 januari is het volgende cao-overleg. We houden je op de hoogte.