Inzet FNV voor nieuwe cao FedEx

Geef je mening over onze concept-voorstellen

Door Redactie 29 februari 2024

De nu geldende cao FedEx loopt af op 31 mei 2024. Begin april maken wij met de werkgever en collega-vakbonden afspraken over het traject dat leidt tot een nieuwe cao per 1 juni 2024. Uiteraard willen wij de cao op een aantal punten wijzigen en verbeteren. Dat doen wij met onze definitieve inzet-/voorstellenbrief. Nu willen wij graag jouw mening over onze concept-voorstellen.

Inzet FNV voor nieuwe cao

Totstandkoming inzet-/voorstellenbrief

Na het tekenen van de huidige cao hebben onze kaderleden binnen FedEx opmerkingen, vragen en wensen van de collega’s vertaald naar ruim twintig voorstellen. Deze voorstellen zijn in eerste instantie besproken en beoordeeld door de bedrijfskadergroep FedEx op 2 februari. Daarbij zijn de voorstellen zoveel als mogelijk in overeenstemming gebracht met ons arbeidsvoorwaardenbeleid 2024. Dinsdag 20 februari heeft de zeskoppige onderhandelingsdelegatie de voorstellen verder aangescherpt en vastgelegd in bijgaande concept-voorstellenbrief. Deze willen wij aan onze leden binnen FedEx voorleggen ter beoordeling en ter instemming.

Concept-voorstellen op hoofdlijnen

De voorstellen gaan over de volgende hoofdonderwerpen:

• looptijd
  • salarisontwikkeling
  • overige beloningscomponenten, uitkeringen, toelagen en toeslagen
  • vergoedingen
  • verkorting arbeidstijd, verlof
  • RVU-regeling
  • vakbondsverlof
  • overig

Salarisontwikkeling

De salarisontwikkeling samen met de looptijd zijn voor de meeste leden de belangrijkste voorstellen. Naast een loonsverhoging van 9% per 1 juni, stellen wij ook voor vanaf de nieuwe cao een bepaling op te nemen die automatische prijscompensatie (APC) regelt. Met zo’n APC-bepaling regel je dat de inflatie met een salarisverhoging wordt gecompenseerd. Daarmee behoud je dus je koopkracht. Bovendien vinden wij bestaanszekerheid belangrijk. Daarom willen wij de komende jaren toegroeien naar een minimum uurloon van € 16,-.

Ledenraadpleging

We willen graag jouw mening over onze concept-voorstellen. Je reactie zien wij graag en met belangstelling uiterlijk vrijdag 8 maart tegemoet. In de eerste helft van april stellen wij je dan op de hoogte van onze definitieve inzet-/voorstellenbrief.

Geef je mening

Samen voor een goede cao

Een goede cao komt er niet vanzelf. We hebben jou hierbij nodig. Hoe meer leden, hoe sterker we staan. Dat is straks nodig tijdens de cao-onderhandelingen, maar ook in de toekomst. Sluit je aan en word lid. Ben je al lid? Maak dan je collega ook lid van de FNV. Als dank ontvang jij dan 10 euro van ons.