Tijdens de overleggen vorige week op 5 en 7 december is uitgebreid gesproken over de aanpassing van de CCM loonschaal door TUI fly als gevolg van het wettelijk minimumloon. In deze nieuwsbrief lees je ons standpunt daarover. Ook is gewerkt aan de cao-tekst, die we voor de feestdagen voor willen legen via een ledenraadpleging. Over parttime in blokken in de nieuwe WRR en reiskosten per opkomst is niets nieuws te melden.
Toen dit voorjaar de eerste cabine cao bij TUI fly is afgesproken, konden we niet voorzien dat er een grote stijging van het minimumloon aan zou komen. Dit is wel het geval. Per 1 januari 2024 stijgt het wettelijk minimumloon naar 13,27 euro per uur. TUI fly moet altijd in ieder geval het minimumloon uitbetalen. FNV heeft in een eerder overleg laten weten dat het voor ons onacceptabel is als één functiegroep extra salaris ontvangt en andere functies niet. Wij hebben voorgesteld dat de eerste trede CCM wordt verhoogd naar het wettelijk minimumloon en dat alle andere tredes (ook voor Pursers) met hetzelfde percentage stijgen. Het loongebouw is gebaseerd op functiewaardering en moet wat FNV betreft evenwichtig blijven. TUI fly heeft vandaag gecommuniceerd dat zij per 1 januari het minimumloon gaat uitbetalen dat hoger is dan de eerste vier CA-tredes. In januari gaan we met TUI fly in overleg over verhoging van alle lonen, vooruitlopend op de cao die per 1 juli 2024 in gaat. We houden jullie op de hoogte!
Tijdens de overleggen op 5 en 7 december hebben we met TUI fly gesproken over de cao-tekst. Veel afspraken staan al goed geformuleerd in de cao-tekst. Er liggen nog een aantal actiepunten bij TUI fly, deze teksten verwachten we spoedig te ontvangen, zodat we de cao-tekst kunnen afronden. Het streven is nog steeds om de cao-tekst voor de feestdagen via een digitale ledenraadpleging voor te leggen. We zullen dan ook digitaal en live ledenvergaderingen organiseren.
In het nieuwsbericht van 17 november ook gepubliceerd op de website van FNV Luchtvaart, hebben we een update gegeven over het nieuwe beleid voor parttime in blokken bij een vierwekelijkse indeelperiode. TUI fly heeft op ons aandringen een externe adviseur ingeschakeld, tijdens het overleg in december bleek dat TUI fly deze opdracht nog niet had uitgezet.
TUI fly wil graag in plaats van de vaste reiskostenvergoeding, naar een vergoeding op basis van opkomst. De inhoud hiervan hebben we ook gedeeld in de nieuwsbericht van 17 november. Wij hebben inzicht gevraagd in het verschil tussen de vaste reiskostenvergoeding en de nieuwe reiskostenregeling per opkomst. TUI fly heeft een aantal overzichten verstrekt, die allemaal niet bleken te kloppen. Totdat er andere afspraken zijn gemaakt, zal de vaste reiskostenvergoeding gelden. Als de regeling wijzigt, wordt dit uiteraard aan alle FNV-leden ter stemming voorgelegd.