De cao loopt af op 1 januari 2024. FNV Luchtvaart gaat op korte termijn onderhandelen met Dnata Cargo.
De leden zijn akkoord dat er alleen wordt onderhandeld over loon, looptijd en de parkeer- en reiskosten. Andere onderwerpen worden in de sector cao-onderhandelingen meegenomen. De cao-voorstellen lees je hier.
De voorgestelde looptijd is 1 jaar. Dat is anders dan een eerder bericht. Daar zit natuurlijk een verhaal achter. Op 18 oktober is voor de eerste keer met de werkgevers gesproken over de basisvoorwaarden (protocol) voor een sector cao. Zij willen de sector cao ook op 1 juli 2024 rond hebben maar gaven terecht aan dat alle tijd nodig is voor de onderhandelingen en daarna het juridisch correct opstellen van de tekst. Het is dan ook voor de hand liggend dat de cao pas ingaat op 1 januari 2025.
Op loon is de inzet reparatie van de inflatie achterstand. Onze beleidsadviesgroep heeft een standaard rekensom gemaakt zodat maatwerk wordt toegepast op iedere cao-tafel in Nederland. De loonvraag bij Dnata is 7,3% op jaarbasis bovenop de APC per 1 januari 2024. Mocht de APC lager zijn dan 0 dan wordt het bevroren op 0. Toekomstige verrekening is niet van toepassing omdat de cao een korte looptijd heeft en er wordt toegewerkt naar een sector cao.
FNV Luchtvaart wil dat de werknemers bij Dnata gratis kunnen parkeren. De andere werkgevers in Cargo hebben dit wel goed geregeld dus waarom Dnata niet? De reiskostenregeling moet veranderd worden naar 23 cent per kilometer. Dat is de belastingvrije voet per 1 januari 2024.