Luchtvracht: van bedrijfscao's naar sector-cao

Onderhandelingen beginnen

Portret John van Dorland
Door John van Dorland 7 februari 2024

Het afgelopen jaar is hard geknokt en gewonnen. Dankzij de inzet van leden en kaderleden zijn in december vier mooie cao’s afgesloten, waarmee de inflatie is gerepareerd in de hele cargosector vanaf 2021.

De komende maanden gaat de vakbond knokken voor een goede sector-cao. Waarom een sector-cao? De bedrijven concurreren al jaren met elkaar. De airlines gaan van afhandelaar naar afhandelaar, de prijzen worden zo veel mogelijk gedrukt met als gevolg slechtere arbeidsvoorwaarden, structurele onderbezetting, onzekere contracten en een gebrek aan waardering. De sector-cao is essentieel om deze race naar beneden een halt toe te roepen.

In maart beginnen de onderhandelingen. Ons eisenpakket is stevig: we eisen onder andere minimaal 16 euro per uur, loonsverhoging voor iedereen, goed ouderenbeleid, betere toeslagen en een 13e maand. Dat wordt een taaie klus en gedurende het traject worden grote beslissingen genomen in ledenvergaderingen. Bijvoorbeeld: zijn wij akkoord met bepaalde voorstellen van de werkgevers? Wanneer moeten we de druk opvoeren? Dat betekent dus: alleen met jullie betrokkenheid en inzet komen we tot een mooi resultaat.

Vanaf maart worden maandelijks ledenvergaderingen gehouden om bij te praten over de onderhandelingen en om keuzes te maken over de inhoud. In maart zullen deze ledenvergaderingen nog per bedrijf georganiseerd worden.

Vanaf april komt de gehele sector samen op een centrale locatie. We gaan naar een sector-cao, dus moeten we ook als sector samen optrekken en voor elkaars belangen knokken wanneer dat nodig is.

Dit traject valt of staat met de inzet van FNV-leden en kaderleden. De komende tijd wordt een pittige strijd, die we willen en moeten winnen. Wij doen dus een beroep op iedereen in de Cargo om mee te doen, ook op jou. Het is jullie cao, dus kom naar de vergaderingen, betrek je collega’s en beslis mee.

De ledenvergaderingen in maart zijn het startschot. De exacte datums en tijdstippen worden z.s.m. gedeeld.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.