NS luistert naar kritiek op het NS 'Pendelplan'

De regie komt lokaal bij de vakmensen te liggen

Door Redactie 22 mei 2023

Op 11 april 2023 plaatste NS een bericht op iNSite over een pendelplan. Dit plan heeft NS nodig om een blamage zoals op zondag 3 april 2022 te voorkomen. FNV Spoor was echter nog niet tevreden over de eerste contouren van dit 'pendelplan' zoals NS dat pas na ruim 1 jaar presenteerde.

Treinen op het spoor

NS leek vanuit systeemdenken met kant-en-klare oplossingen te willen komen. Wij vrezen vooral besluitenloosheid. Onze kritiek hebben wij schriftelijk met de directie gedeeld. Lees ons nieuwsbericht inclusief een brief aan NS van 18 april jl. waarin wij onze kritiek toelichten. Met een “pendelplan” bedoe-len wij de ruimte in de regio om bij grote verstoringen zo veel mogelijk te kunnen blijven rijden.

Vaste uitgangspunten versus regelruimte

NS presenteerde tijdens het vakbondsoverleg op 10 mei 2023 een pendelplan. Hierin staan naast scenario´s vanuit systeemdenken ook uitgangspunten beschreven. De doelstelling vanuit NS is vooral bij een grote verstoring zoveel mogelijk te blijven rijden om de grote reizigersstromen en het NS-personeel zo dicht mogelijk bij hun eindbestemming te krijgen.

Even leek uit de presentatie de keuze al vast te staan in de vorm van een alternatief, soort van intercityplan. Deze dient uitgevoerd dient te worden als NS geheel of voor een groot deel plat komt te liggen, waarbij gekozen wordt voor zo groot mogelijke capaciteit. Maar tijdens het vakbondsoverleg bleek dat NS juist het uitwerken van een plan op basis van uitgangspunten lokaal wil laten doen.

Je kan immers niet zomaar een sprinter opheffen, om een intercity met meer stoelen in te zetten. Daarnaast kun je 100 scenario’s vanaf de tekentafel bedenken, maar in de praktijk zul je zien dat onvoorziene situaties ervoor kunnen zorgen dat het gehele treinverkeer weer plat komt te liggen. FNV Spoor stelde daarom eerder al voor juist lokaal veel meer regelruimte te geven.

Toezeggingen

NS heeft dat ter harte genomen, dat blijkt. NS verzekerde ons dat niet de scenario’s leidend zullen zijn. Vakmensen, dus management plus uitvoerend personeel, gaan op basis van de feitelijke situatie een lokaal pendelplan maken. Dit gebeurt aan de hand van de kaders die het ‘pendelplan’ daarvoor meegeeft. We hebben NS aangeraden het dan geen pendelPLAN te noemen, maar pendelKADERS of zoiets.

Vertrouwen dat het uiteindelijk goed komt

NS stelt dat er nog wel tijd nodig is om dit in voorkomende gevallen mogelijk te maken. NS is in onze beleving op dit moment te log om de verantwoordelijkheid in dit soort bijzondere situaties lokaal te beleggen. Wij blijven het uiteraard volgen maar hebben met de informatie en toezeggingen die we van NS nu hebben gekregen er vertrouwen in dat het uiteindelijk gaat lukken.