Luchtvracht onmisbaar, maar niet langer onzichtbaar

Portret Stijn Jansen
Door Stijn Jansen 17 mei 2023

Op woensdag 17 mei hebben FNV-leden werkzaam in de luchtvracht aan de directie van Schiphol het onderzoeksrapport over de werkomstandigheden in de sector aangeboden.

Het onderzoeksrapport

Hierin staan de ongelooflijke resultaten uit het onderzoek dat FNV houdt onder medewerkers in de cargo. 59% heeft last van de rug. 70% geeft aan dat naar kritiek wordt geluisterd, maar dat er niets mee wordt gedaan. Die resultaten spreken boekdelen. Hiermee hebben we het op de agenda gezet.

Waarom gaan we naar Schiphol?

Er wordt goed geld verdiend met de cargo op Schiphol, maar daar zie jij veel te weinig van terug. Dat komt onder andere door hoe Schiphol als ‘burgemeester’ optreedt. Onder het dak van Schiphol groeit het scheef: bedrijven lopen binnen, werkers worden vergeten. Er wordt letterlijk geld verdiend over jouw rug. Uit het onderzoek van de FNV, dat je hier kunt lezen, blijkt dat het werk leidt tot grote problemen wat betreft gezondheid en de veiligheid van werkers.

In de afgelopen 12 maanden geeft 1 op de 10 werkers aan een incident te hebben meegemaakt dat heeft geleid tot fysieke of mentale letsel. Dat is onaanvaardbaar en moet veranderen.

Doe mee en word lid

Die verandering komt niet vanzelf, dat moeten we samen doen. Sluit je aan bij de FNV en roep je collega’s op om dit samen te doen. Vandaag hebben we een grote stap gezet om de sector, jullie vakmanschap en jullie problemen zichtbaar te maken bij de Schiphol-directie en de media. Maar we kunnen de sector alleen gezond krijgen, als we dat samen afdwingen.

Dit rapport is een start. Een start voor een gezonde sector. Collectief gaan we voor een sector-cao, die de sector weer gezond en aantrekkelijk maakt. Waar niet de loonkosten en concurrentie centraal staan, maar jullie vakmanschap. De komende tijd gaan we veel met jullie in gesprek over de wensen in de cao. Doe daarom mee en word lid.