Hoogseizoen staat voor de deur: ken je rechten

Jaap de Bie
Door Jaap de Bie 22 april 2023

Met de meivakantie gaat het hoogseizoen van start. De bezetting blijft bij veel bedrijven achter of gaten worden gevuld met onervaren flexkrachten en stagiaires. Wij maken ons daarover grote zorgen en hebben die zorgen ook overgebracht aan werkgevers, Schiphol Group en luchtvaartmaatschappijen: maar zij wijzen naar elkaar en komen niet met een oplossing.

De oplossing

De oplossing is simpel: meer mensen aan het werk zodat jij je werk goed en veilig kunt doen. Dat het kan, hebben we ook gezien bij de beveiliging. Voor nu is het belangrijk dat jij weet wat je rechten zijn!

Recht op 30 minuten pauze bij meer dan 5½ uur werken

Werk je meer dan 5½ uur tijdens je dienst dan heb je recht op 30 minuten pauze. Je mag je dienst niet beginnen of eindigen met een pauze! Zie ook de Arbeidstijdenwet.

Gebruik tilhulpen en rampsnakes/powerstows

De arbeidsinspectie heeft in maart eisen gesteld om de fysieke belasting van de bagageafhandeling te verlichten. De NLA eist dat op het platform de rampsnakes/powerstows verplicht gebruikt worden. De NLA eist ook dat tilhulpen, CLS en vacuümheffers worden gebruikt om bagage af te handelen. Kan dat niet? Meld dit dan bij je leidinggevende en meld dit via de arbeidsinspectie. Werk je als check-in agent? Help je collega’s in de kelder en geef duidelijk aan welke tassen zwaar zijn via de daarvoor bestemde stickers. Zie ook wat de NLA zegt over het gebruik van tilhulpen en rampsnakes.

Werk op een gezond tempo wat je vol kunt houden

Je hoeft niet te rennen en vliegen: gezondheid en veiligheid eerst. Houd het hoofd koel, overvraag je lichaam niet en blijf scherp op veiligheidsissues. Merk je dat jij of je collega niet meer scherp is? Spreek elkaar hierop aan en meld het bij je leidinggevende.

Zowel de Arbeidsinspectie als de Inspectie Leefomgeving en Transport benadrukken dat de veiligheid op de werkvloer onder druk staat. De werkdruk van het grondpersoneel zorgt dat ‘werkprocessen niet juist of niet volledig uitgevoerd werden' (zie ook De Staat van Schiphol). Dit draagt bij aan de zorgen over de veiligheidssituatie. Werk dus op een tempo dat je jouw werk veilig kunt uitvoeren.

Meld incidenten of onveilige situaties

Als er onveilige situaties, schade of incidenten voordoen meld dit dan zo snel als veilig kan via Schiphol en je werkgever en in sommige gevallen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Veilig werken op het platform

Zorg dat het aantal medewerkers en werkwijze dat op het platform aan de afhandeling van een vliegtuig werkt, voldoet aan de eisen die binnen jouw organisatie en Schipholregels gesteld worden. Heb je te weinig mensen om het werk veilig te doen, meld dit dan bij je leidinggevende en vraag hoe verder te gaan. Voer je werk alleen op een veilige manier uit.

Stagiairs

Stage lopen hoort een leerzame activiteit te zijn, waarbij je taken uitvoert die bij jouw studie passen. Niet een uitgelezen kans van werkgevers om jou in te zetten als goedkope arbeidskracht om de tekorten op te vangen waar ze zelf mee kampen. Maak melding zodra jou dit overkomt of als Schiphol medewerker ziet dat het bij een stagiaire gebeurt. Maak melding van stagemisbruik.

Té hoge werkdruk?

Zie of constateer je dingen die duiden op té hoge werkdruk, slechte of zware werkomstandigheden en merk je dat je organisatie dit niet serieus neemt of word je onder druk gezet? Mail dit dan naar luchtvaart@fnv.nl.