Hoofdlijnen tussenstand cao 2023-2024

portret Birte Nelen
Door Birte Nelen 3 mei 2023

Op 1 mei is er onderhandeld over de cao voor het Transavia grondpersoneel. Wat FNV betreft zijn we nog niet zo ver om de cao af te sluiten, daarom wordt er op 12 mei weer verder gesproken. We geven je nu graag een inhoudelijke tussenstand op hoofdlijnen.

Nog geen cao-resultaat

Het totaalpakket kan tijdens de komende onderhandelingen nog veranderen. Wanneer we een cao-resultaat bereiken, zullen we ook integraal alle afspraken delen en kunnen alle FNV-leden hierover stemmen.

Voor een éénjarige cao (1 april 2023 tot 1 april 2024) ligt er nu op tafel:

Loonelementen:

• Per juni 2,5% loonsverhoging met een minimum van 100 euro bruto per maand.
  • Per november 2,5% loonsverhoging met een minimum van 100 euro bruto per maand.
  • Door het minimum zijn voor de lonen tot 4.000 euro bruto de percentages hoger.
  • Per 1 januari 2024 1% loonsverhoging.
  • In juli 2023 een eenmalige uitkering van 42,23% van de individuele geleverde arbeidsvoorwaardelijke bijdrage (de tijdelijke tredepauze of schaalbonus, nullijn en voor sommigen eindejaarsuitkering en vakantiegeld 2021).

Afspraken vliegtuigonderhoud:

• Tijdens de looptijd van de cao een retentiebonus van 750 en 1.000 euro.
  • Toekenning van de halve AML-toeslag voor certifying mechanics cat A.
  • Tijdens de looptijd ook de eenmalige salariscorrectie bij promotie naar certifying mechanic, gelijk aan de afspraken die golden in cao 2021-2022.
  • Proef met prioriteitsverzoeken voor losse verlofdagen.
  • Er dient binnen 6 maanden een VO actieplan voor werving en retentie te komen, waarvoor Transavia bereid is een structurele financiële investering te doen.

Overige afspraken:

• Eigen bijdrage parkeren komt te vervallen bij woon-werkverkeer per auto.
  • Afspraken over hogere vergoeding bij woon-werkverkeer met openbaar vervoer.
  • Verbetering van de afspraken over bijzonder verlof bij overlijden van naasten.
  • Verbetering van de terugbetaalregeling studiekosten.
  • Afbouwregeling wisseldiensttoeslag ook bij promotie naar dagdienstfunctie.

Tussenstand onderhandelingen

Het cao-proces is al een heel eind gevorderd. Zolang we onderhandelen met Transavia kan de inhoud veranderen. We proberen als FNV nog afspraken te maken over bijvoorbeeld engineering. Mochten wij eerder dan cabine en cockpit tot een cao komen, dan zullen we daar ook disclaimer afspraken over maken. Zo hoeft het grondpersoneel niet te wachten op loonsverhogingen en is er zekerheid dat verbeteringen in andere domeinen ook voor ons gelden. We onderhandelen verder op 12 mei en brengen je daarna zo snel mogelijk op de hoogte!

Doe ook mee

Bij FNV bepalen de leden de inzet van de onderhandelingen en bepalen leden via een democratische ledenraadpleging of een cao-resultaat definitief wordt. Het vakbondswerk - en de cao-loonsverhogingen bij Transavia - worden mogelijk gemaakt door de vakbondsleden. De cao is er voor iedereen; lid of niet lid van een vakbond. Doe ook mee en sluit je aan bij FNV! Voor het eerste half jaar geldt nu een introductietarief van in totaal 25 euro. Kijk voor meer informatie op deze link. Je bent van harte welkom!