PostNL sluit cao af zonder FNV

Maar wij gaan door!

Door Redactie 24 januari 2023

Leden van vakbonden BVPP en CNV hebben ingestemd met het cao-akkoord. Dat betekent dat deze cao geldt voor alle medewerkers bij PostNL.

PostNL noemt dit een goede cao, maar PostNL biedt over 2023 gemiddeld slechts 3% meer loon. Terwijl werknemers in de sector Transport & Logistiek en bij DHL in 2023 7,5% meer salaris krijgen. Dat is nogal een verschil. Dat betekent fors koopkrachtverlies met de huidige hoge inflatie.

FNV-leden boos en gefrustreerd

PostNL heeft ervoor gekozen om het FNV niet uit te nodigen bij de laatste cao onderhandelingen! Daarmee wijst PostNL een heel groot deel van zijn eigen personeel af. Dit is onrechtvaardig en schaadt het vertrouwen van de medewerkers in het bedrijf. In coronatijd zijn de post- en pakketenwerkers als kanjers en toppers onthaald door PostNL, maar nu blijft échte waardering uit.

Chauffeurs in actie!

Transport chauffeurs hebben 48 uur gestaakt om hun onvrede over de gehele gang van zaken en het slechte akkoord kenbaar te maken. Vrijdagochtend hebben zij een petitie aangeboden aan de cao onderhandelaar en HR directeur van PostNL. In de petitie vragen zij erkenning en waardering voor het werk wat jij doet.
Bij de overhandiging van de petitie vertelde chauffeurs persoonlijke verhalen. Dat ze, om de rekening aan het einde van de maand te kunnen betalen en hun gezin te onderhouden, steeds langere en meer diensten moeten werken. Dat betekent 12 tot 13 uur werken per dag, 5 dagen in de week. Hierdoor hebben zij geen sociaal leven en zien zij hun kinderen niet meer door de week. De chauffeurs zijn stuk voor stuk dood moe. Eén chauffeurs vertelde dat hij zo vermoeid was dat hij afgelopen 2 weken 2 keer bijna een botsing had. Deze lange werkdagen en werkweken leiden tot een onveilige werksituaties.
PostNL zegt erkenning en waardering te hebben voor het werk en medewerkers, maar houdt tóch vast aan dit cao akkoord.

FNV gaat voor goed werk en eerlijk loon

Wij willen dat de lonen automatisch meestijgen met de inflatie, 10% loonverhoging, minimaal 14 euro per uur en afschaffing van de jeugdloonschalen. Daarnaast willen de leden dat uitzendkrachten na negen maanden een vast contract krijgen en een goede regeling vervroegd uittreden bij fysiek zwaarwerk. PostNL heeft met niet één van deze punten ingestemd.

We gaan door met de strijd

FNV is het niet eens met deze cao. Wij gaan door met de strijd voor goed werk en goed loon! De afgelopen maanden hebben honderden leden zich in geschreven. Wij bouwen verder aan een grote en sterke vakbond waar niemand omheen kan. Want het moet en kan beter!
Op momenten zullen we actie voeren om onze doelen uiteindelijk te bereiken bij PostNL.
Daarnaast onderzoekt FNV de mogelijkheden om de voorwaarden die worden gesteld bij acties aan te vechten. Door de uitspraak van de rechter in november hebben we dit keer geen normale staking kunnen organiseren. Ons stakingsrecht wordt ingeperkt; dat kunnen we niet zomaar accepteren.

Petitie 'Steun de postwerker!'

De ‘Steun de postwerker’-petitie loopt nog steeds! We hebben al meer dan 10.000 handtekeningen opgehaald, maar dat kunnen er nog meer worden. Heb jij jouw collega’s, vrienden en familie al gevraagd? Teken nu!

Teken de petitie

Via postbedrijven@fnv.nl kun je ook een petitie-poster bestellen, die je voor je raam kunt hangen.

Groet,
FNV vakbondsbestuurders
Mariska Exalto en Maadey Meuleman

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.