Wederom bereikt FNV Spoor principeakkoord met NS

Personele gevolgen van de organisatiewijziging en inrichting van HR-afdeling Uitvoering

Door Redactie 7 november 2022

Al op 24 mei van dit jaar zijn de leden van FNV Spoor, vallend onder organisatiewijziging en inrichting van HR-afdeling Uitvoering, door het management geïnformeerd over het voorgenomen besluit de afdeling te herinrichten. Op 8 juli is FNV Spoor samen met de andere vakbonden over dit voorgenomen besluit door de directie ingelicht.

cao-nieuws NS

Maandag 31 oktober berichtte NS ons dat door de nieuwe ontwikkelingen bij het leercentrum ervoor hebben gezorgd dat de personele gevolgen voor de werknemers waarvan de functie komt te vervallen mee zullen vallen. NS schrijft daarover:

“Recent is gebleken dat in verband met een toename in de opleidingen ook de behoefte aan medewerkers C binnen het Opleidingsbureau stijgt. Dit betekent dat alle huidige Trefpuntmanagers en managers Simulator (mits medisch passend) geplaatst kunnen worden bij het Opleidingsbureau. De functie medewerker C is ingedeeld in SG56. Er is 1 vacature in de functie medeweker A, die is ingedeeld in SG58. Het voorstel blijft om, bij meer belangstelling voor de functie medewerker A, deze functie toe te wijzen op basis van het omgekeerde afspiegelingsbeginsel. De plaatsing in deze functies bij het Opleidingsbureau gebeurt op basis van belangstelling.”

Stroomversnelling

Doordat er geen sprake meer is van ‘dreigende boventalligheid’ kwam het overleg over het opvangen van de personele gevolgen in een stroomversnelling.

Behoud taakgroep

In het principeakkoord is opgenomen dat Indien een werknemer als gevolg van deze organisatiewijziging in een gewijzigde functie wordt geplaatst waarvan de functie in een lagere functiegroep is ingedeeld, dan behoudt de medewerker zijn salarisgroep op basis van de Positieregeling (artikel 90 cao). Dat houdt in dat je jouw salaris plus het perspectief in de loontreden die je nog te gaan hebt, behoudt. NS heeft de plicht zich in te spannen om de werknemer zo spoedig mogelijk in een passende functie te herplaatsen. De werknemer wordt geacht actief mee te werken aan het vinden van en aanvaarden van een passende nieuwe functie.

Behoud individuele afspraken, werktijden en standplaats

We zijn met NS overeengekomen dat alle huidige individuele afspraken van de betreffende werknemer van toepassing blijven. Ook zal deze organisatiewijziging geen wijzingen in de standplaatsen en werktijden tot gevolg hebben.

Leden hebben het laatste woord

Al met al een resultaat waar we zeer trots op zijn. FNV Spoor legt dit onderhandelingsresultaat dan ook als een principeakkoord positief aan de betreffende FNV Spoor leden voor. Maar uiteindelijk bepalen de leden bij meerderheid van stemmen of het definitief een akkoord wordt of niet. De looptijd van onze ledenraadpleging loopt tot dinsdag 22 november. De betreffende leden hebben verdere informatie over de raadpleging ontvangen.

Lees het principeakkoord