Trots: Tweede Kamer luistert naar FNV Spoor

En neemt belangrijke besluiten voor toekomst Nederlands spoor

Redactie
Door Redactie 10 november 2022

Op dinsdag 27 september sprak FNV Spoor bestuurder Henri Janssen tijdens het rondetafelgesprek de Tweede Kamer toe. Wij dienden ook onze position paper ‘Zet een stop op marktwerking “om” het spoor!’ bij de Tweede Kamer in.

FNV Spoor bij debat Tweede Kamer

Beeld: bestuurder FNV Spoor was samen met veel NS'ers en NS directeur aanwezig bij debat in de Tweede Kamer. 

De dag voor het rondetafelgesprek publiceerden wij naar onze leden en naar de pers deze noodkreet ‘Concurrentieplannen spoor doodsteek voor OV’. Henri sloot zijn bijdrage in de Tweede Kamer af met de reeds door velen overgenomen waarschuwing ‘Vergeet niet, u kan het maar één keer kapot maken!’

Debat van 1 november 2022

Ook tijdens het lange debat op dinsdag 1 november waren de bestuurders van FNV Spoor, samen met tientallen FNV Spoor (kader)leden, nog tientallen NS’ers en de nieuwe President Directeur Wouter Koolmees aanwezig om het debat te volgen en de zorgen voor de kwaliteit van het OV en het personeelsbelang bij de Tweede Kamerleden onder de aandacht te brengen. Daar merkten we aan de vragen en opmerkingen van de Tweede Kamerleden aan de staatsecretaris al, behoudens één politieke partij, dat men al meer vrees had het Hoofdrailnet nog verder aan de markt te laten. De staatsecretaris leek in haar reactie op alle vragen, nog behoorlijk vast te houden aan haar oorspronkelijke plan (Programma van Eisen).

Moties: FNV Spoor mag trots zijn

Afgelopen dinsdag 8 november stemde de Tweede Kamer over deze lijst met ingebrachte moties. Hier een bloemlezing van de belangrijkste door een grote meerderheid van de Tweede Kamer aangenomen moties:

  • De Internationale verbindingen naar internationale steden, met dezelfde omvang en frequentie als nu, moeten in de HRN concessie worden opgenomen en niet via open toegang worden aanbesteed. 
  • Geen versneld onderzoek naar decentralisatie van regionale lijnen.
  • Dus geen verdere liberalisering van het personenvervoer per spoor. 
  • Geen marktanalyse voorafgaand aan de onderhandse gunning van de concessie aan NS.
  • Geen versneld onderzoek alternatieve ordeningsmodellen.  
  • Fietsenstallingen in concessie.

Al deze moties sluiten naadloos aan in wat FNV Spoor in haar visie voor de toekomst van ons Nederlands spoor heeft staan en wat wij in onze position paper hebben geschreven. De staatsecretaris kan dus niet meer om deze bij grote meerderheid genomen democratische besluiten heen.

Pijnpuntje 

Helaas is de motie van D66 en VVD aangenomen waarmee NS verplicht zou worden andere vervoerders op het HRN te accepteren. Deze motie zal niet zo heet worden gegeten dan deze wordt opgediend, omdat wettelijk is bepaald dat zo’n “open toegang” geen grote negatieve invloed mag hebben op het volume van de HRN concessie.

Spoorwerknemer en nog geen #FNVSpoor lid?

Ook hierom belangrijk jezelf bij de breedste en grootste spoorvakbond aan te sluiten. FNV Spoor is VERSCHILLIG en wij zetten ons ook in Den Haag in voor belangen spoorpersoneel.

Word lid

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.