Op dinsdag 27 september sprak FNV Spoor bestuurder Henri Janssen tijdens het rondetafelgesprek de Tweede Kamer toe. Wij dienden ook onze position paper ‘Zet een stop op marktwerking “om” het spoor!’ bij de Tweede Kamer in.
Beeld: bestuurder FNV Spoor was samen met veel NS'ers en NS directeur aanwezig bij debat in de Tweede Kamer.
De dag voor het rondetafelgesprek publiceerden wij naar onze leden en naar de pers deze noodkreet ‘Concurrentieplannen spoor doodsteek voor OV’. Henri sloot zijn bijdrage in de Tweede Kamer af met de reeds door velen overgenomen waarschuwing ‘Vergeet niet, u kan het maar één keer kapot maken!’
Ook tijdens het lange debat op dinsdag 1 november waren de bestuurders van FNV Spoor, samen met tientallen FNV Spoor (kader)leden, nog tientallen NS’ers en de nieuwe President Directeur Wouter Koolmees aanwezig om het debat te volgen en de zorgen voor de kwaliteit van het OV en het personeelsbelang bij de Tweede Kamerleden onder de aandacht te brengen. Daar merkten we aan de vragen en opmerkingen van de Tweede Kamerleden aan de staatsecretaris al, behoudens één politieke partij, dat men al meer vrees had het Hoofdrailnet nog verder aan de markt te laten. De staatsecretaris leek in haar reactie op alle vragen, nog behoorlijk vast te houden aan haar oorspronkelijke plan (Programma van Eisen).
Afgelopen dinsdag 8 november stemde de Tweede Kamer over deze lijst met ingebrachte moties. Hier een bloemlezing van de belangrijkste door een grote meerderheid van de Tweede Kamer aangenomen moties:
Al deze moties sluiten naadloos aan in wat FNV Spoor in haar visie voor de toekomst van ons Nederlands spoor heeft staan en wat wij in onze position paper hebben geschreven. De staatsecretaris kan dus niet meer om deze bij grote meerderheid genomen democratische besluiten heen.
Helaas is de motie van D66 en VVD aangenomen waarmee NS verplicht zou worden andere vervoerders op het HRN te accepteren. Deze motie zal niet zo heet worden gegeten dan deze wordt opgediend, omdat wettelijk is bepaald dat zo’n “open toegang” geen grote negatieve invloed mag hebben op het volume van de HRN concessie.
Ook hierom belangrijk jezelf bij de breedste en grootste spoorvakbond aan te sluiten. FNV Spoor is VERSCHILLIG en wij zetten ons ook in Den Haag in voor belangen spoorpersoneel.