Derde principeakkoord in 2 weken tijd bij NS

Principeakkoord Samenvoeging Knoopplanning KCPK Ledenraadpleging

Door Redactie 15 november 2022

Op 26 januari van dit jaar informeerde NS de vakbonden over de adviesaanvraag Samenvoeging Knoopplanning Kort Cyclisch Plannen op de Knoop (KCPK) Plateau 1. Op 10 maart informeerde wij onze leden dat wij ontstemd waren dat de directie in haar stukken aan de OR al een dicht getimmerde tekst over het plaatsingsproces had opgenomen. Terwijl dat echt een onderwerp tussen directie en vakbonden behoort te zijn.

Derde principeakkoord in 2 weken tijd bij NS

Rectificatie

FNV Spoor heeft dat de directie laten weten. De directie heeft daarna een rectificatie naar de werknemers gestuurd. De adviesvraag is daarop aangepast.

Stroef proces

Op woensdag 6 april organiseerde FNV Spoor een tweetal digitale achterbanbijeenkomsten, om met elkaar over de voorgenomen plannen van NS in gesprek te gaan. Op 20 april vond het eerste overleg met de directie over deze adviesaanvraag plaats. Zie hier de nieuwsbrief van gezamenlijke vakbonden over dat overleg, waarin duidelijk werd dat partijen in een impasse zaten. De personele consequenties waren voor veel leden te groot om met NS mee te gaan over hoe NS de nieuwe de uitwisselbaarheid van huidige functies naar de nieuwe functies en de beoordeling van de nieuwe functies wenste in te vullen. Lees hierover goed het principeakkoord  door.

Toch een principeakkoord

Op 18 oktober vond er nogmaals een overleg tussen NS en vakbonden plaats. NS bleef toen nog vasthouden dat sommige functies toch naar Utrecht verplaats zouden worden. Bij andere organisatiewijzigingen konden we kort daarna wel behoud standplaats afspreken. Daarom heeft FNV Spoor contact met NS opgenomen en naar die afspraken gewezen en voorgesteld ook voor deze werknemers standplaatsbehoud af te spreken. NS ging daarmee akkoord. Het was nog even wachten op het definitieve indelingsbesluit van de nieuwe functies, zodat onze leden alle omstandigheden kunnen meewegen om zelf de keuze met betrekking tot het plaatsingsproces te bepalen en weloverwogen te kunnen stemmen over dit principeakkoord.

Personele gevolgen volledig opgevangen

Standplaatsen ongewijzigd

Voor de nieuwe functies (Coördinerend) Knoopanalisten en voor de Expert Planners en Planners zijn wij met NS overeengekomen dat de huidige werknemers hun huidige feitelijke standplaats behouden. Enkel indien (Expert) Planners van NO in het systeem nog standplaats Utrecht hebben staan, dan wordt de standplaats in het systeem administratief gecorrigeerd naar de feitelijke standplaats in de regio.

Voor de Manager Knoopplanning en functiereeks Teammanager Logistiek geldt dat zij standplaats Utrecht behouden.

Behoud functiegroep

Indien een werknemer als gevolg van deze organisatiewijziging in een gewijzigde functie wordt geplaatst waarvan de functie in een lagere functiegroep is ingedeeld, dan behoudt de werknemer zijn salarisgroep op basis van de Positieregeling (artikel 90 cao).

Dat houdt in dat je jouw salaris, plus het perspectief in de loontreden die je nog te gaan hebt, behoudt. NS heeft de plicht zich in te spannen om de werknemer zo spoedig mogelijk in ene passende functie te herplaatsen. De werknemer wordt geacht actief mee te werken aan het vinden van en aanvaarden van een passende nieuwe functie.

Behoud individuele afspraken

We zijn met NS overeengekomen dat alle huidige individuele afspraken van de betreffende werknemer van toepassing blijven.

Leden hebben het laatste woord

Het overleg met de directie startte zeer stroef. Het leek erop dat we er met NS niet uit zouden komen. Des te mooier is het dat we alsnog tot een resultaat zijn gekomen waar we zeer tevreden over zijn. FNV Spoor legt dit onderhandelingsresultaat dan ook als een principeakkoord positief aan de betreffende FNV Spoor leden voor. Maar uiteindelijk bepalen de leden bij meerderheid van stemmen of het definitief een akkoord wordt of niet. De looptijd van onze ledenraadpleging loopt tot 30 november 2022. De betreffende leden hebben verdere informatie over de raadpleging ontvangen.

Word ook lid

Ben je nog geen lid, maar waardeer je onze inzet en het resultaat wel? Dan is dit het moment om je bij ons aan te sluiten.