FNV teleurgesteld over afwijzen dwangsom Uber

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 19 juli 2022

FNV is teleurgesteld dat het Gerechtshof in Amsterdam taxibedrijf Uber geen dwangsom oplegt. De vakbond had daarom gevraagd, omdat Uber weigert een eerdere uitspraak van de rechtbank na te leven. Vorig jaar oordeelde de rechter dat Uber de taxi-cao moet naleven. Omdat Uber dat weigert te doen, vroeg FNV het Hof vorige maand om een dwangsom.

FNV ziet een dwangsom als een goede manier om Uber tot ander gedrag te brengen. Het Hof heeft echter geoordeeld dat FNV de uitspraak moet afwachten in het hoger beroep dat Uber aanspande in de cao-zaak. Amrit Segwobind, bestuurder FNV Platformwerk: ‘Dat is meer dan jammer. Daardoor hoeft Uber, die lak heeft aan alle regels, nu nog geen veranderingen door te voeren. Maar dat gaat stoppen. Het bedrijfsmodel van Uber leidt namelijk tot uitbuiting van chauffeurs en uitholling van de taximarkt. Ons rechtssysteem gaat daar vroeg of laat een stokje voor steken.’

Uber Files

Uber is de laatste weken veel in het nieuws en heeft in vele landen soortgelijke uitspraken ook jarenlang genegeerd. ‘De zogenaamde Uber Files bevestigen wat wij al jaren weten: Uber probeert op allerlei manieren de naleving van wetten en cao’s te ontduiken. De gelekte documenten stammen weliswaar uit 2017 en eerder, maar tot op de dag van vandaag blijken er meerdere rechtszaken nodig om Uber zich aan de wet te laten houden’, aldus Sewgobind.

Schijnzelfstandigheid

Volgens FNV was deze rechtszaak niet nodig geweest als de overheid schijnzelfstandigheid bij platforms tegen was gegaan. Sewgobind: ‘Het kabinet heeft onlangs laten weten dat de Belastingdienst pas in 2025 de wet DBA, die schijnzelfstandigheid moet tegengaan, gaat handhaven. En diezelfde Belastingdienst laat al bijna zes jaar het asociale verdienmodel van platformbedrijven ongemoeid. Het wordt tijd dat de overheid de kant van de schijnzelfstandigen gaat kiezen in plaats van de kant van de platformbedrijven.’

Samenwerking

De uitspraak in het hoger beroep wordt in het voorjaar van 2023 verwacht. Tot die tijd blijft FNV zich inzetten om Uber te dwingen de chauffeurs een leefbaar loon en een zekere baan te bieden. ‘Om een megabedrijf als Uber tot ander gedrag te brengen, is samenwerking nodig. Daarom roepen we iedereen op, taxichauffeurs en andere medestanders zich aan te sluiten bij onze acties en zich te melden via onze website’.