Vermoeden dat streekvervoerder Qbuzz stakingsbrekers inzet

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 1 juni 2022

Terwijl werknemers van het streekvervoer vanochtend staakten, stroomde het remiseterrein van Qbuzz in Groningen aan de Koningsweg vol met uitzendkrachten om het werk over te nemen. Edwin Kuiper, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘Dat riekt voor ons gevoel naar stakingsbrekers en daarmee gaat Qbuzz dan echt flink de fout in. Ze overtreden daarmee de wet.’

Toen, even na 7.00 uur vanochtend, een groot aantal uitzendkrachten het terrein op kwam lopen, kregen de stakende chauffeurs argwaan. Kuiper: ‘Natuurlijk wordt er wel meer met uitzendkrachten gewerkt, maar dit waren er én veel en velen waren niet bekend bij de chauffeurs.’

Laatse moment ingezet

Daarnaast werden ook extra werknemers van andere vestigingen van Qbuzz gesignaleerd. Kuiper: ‘Chauffeurs gaven ook aan dat ze door het uitzendbureau op het laatste moment werden ingezet. Sommige chauffeurs wisten zelfs niet eens welke route ze moesten rijden bij het verlaten van de vestiging.’

Arrogant

Kuiper: ‘We hebben dit aan het management voorgelegd. Ten overstaan van alle stakende buschauffeurs werd dit eerst ontkend en was het heel toevallig.’ Vervolgens zegde de werkgever toe dat de stakers de roosters mochten inzien. Kuiper: ‘Toen stakers dat wilden doen, werd dit plotseling door Qbuzz geweigerd. Een arrogante houding, die werkgevers ook al lieten zien tijdens de cao-onderhandelingen.’

Estafettestakingen

De chauffeurs in het streekvervoer staken voor een betere cao die er onder meer voor moet zorgen dat de sector aantrekkelijker wordt, ook voor jonge chauffeurs. Vanaf dinsdag 31 mei wordt er twaalf dagen lang bijna elke dag op meerdere plekken in het land gestaakt. Daarmee worden de estafettestakingen die twee weken geleden begonnen geïntensiveerd.

Waarschuwing voor Qbuzz

Vandaag werd er gestaakt in Groningen, Breda, Haaglanden en Oosterhout. Ook in Utrecht en Dordrecht zal er binnenkort gestaakt worden. Kuiper: ‘Daar rijden ook bussen van Qbuzz, laat ze alvast gewaarschuwd zijn dat we ze extra in de gaten houden.’

13.000 mensen

De nieuwe cao moet gaan gelden met terugwerkende kracht van 1 juli 2021 tot en met 31 december 2022. In het streekvervoer werken in totaal zo’n 13.000 mensen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.