Ondeugdelijk materieel, ritten die uitvallen en slechte communicatie. Vakbond FNV ontvangt al wekenlang een stroom van ernstige klachten van buschauffeurs die werken voor Qbuzz in de regio Zuid-Holland Noord. De situatie is zo ernstig dat de vakbond direct met Qbuzz om tafel wil en een actieplan eist.
Oguz Sükür, bestuurder van FNV regio Zuidwest, reageert bezorgd: ‘De enquête die wij hebben gehouden onder buschauffeurs in Zuid-Holland Noord spreekt boekdelen. De uitslag is niet mild. De problemen kunnen niet langer genegeerd worden.’
Sinds de concessie-overgang in Zuid-Holland Noord zijn de klachten van de medewerkers bij de FNV binnengekomen. Het aantal klachten is schokkend hoog. De belangrijkste klachten zijn:
-De gezondheid van medewerkers staat onder druk
-De staat van het materieel voldoet niet aan de eisen
-(Nood-)communicatie in de bus is niet op orde
-Veel vertragingen door onjuiste rijtijden
-De formatie is niet op orde, waardoor dagelijks ritten uitvallen
-Problemen met de bereikbaarheid en interne communicatie bij Qbuzz
Daarnaast zijn er zorgen over de huisvesting op de stallingen en de verplichte overplaatsingen van medewerkers zonder voorafgaand overleg. De onrust onder de medewerkers is groot. Sükür benadrukt: ‘De omstandigheden kunnen zo niet blijven, de gezondheid van de medewerkers, de veiligheid van de passagiers en de kwaliteit van het openbaar vervoer staan op het spel.’
De FNV eist daarom dat Qbuzz snel met een oplossing komt en op korte termijn met de vakbond om tafel gaat zitten. Mocht Qbuzz niet snel met een oplossing komen, sluit de vakbond acties niet uit. De FNV benadrukt dat het de verantwoordelijkheid van Qbuzz is om te zorgen voor veilige bussen, fatsoenlijke werkcondities en goede communicatie met de chauffeurs.