Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Vanaf dinsdag dagelijks staking streekvervoer voor betere cao

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 27 mei 2022

Vanaf dinsdag wordt er twaalf dagen lang bijna elke dag op meerdere plekken gestaakt in het streekvervoer. Daarmee worden de estafettestakingen die twee weken geleden begonnen geïntensiveerd. Dinsdag wordt er gestaakt in Lelystad, Harderwijk, Dronten, Emmeloord, Zwartsluis en Den Bosch.

Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer ‘De chauffeurs blijven volhouden tot ze een cao hebben die zorgt voor een beter loon en lagere werkdruk.’

Jonge chauffeurs

Met de stakingen willen de chauffeurs onder meer een hogere beloning afdwingen om zo meer jonge chauffeurs te trekken. Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘Door slechte beloning komen er te weinig nieuwe, jonge collega’s bij en de werkdruk is al jarenlang zo hoog dat het ziekteverzuim op sommige plekken 25% is. Daar moeten de werkgevers zich echt harder voor gaan inzetten.’

Ziekteverzuim

De vakbond en de leden begrijpen dat staken in het openbaar vervoer voor overlast voor het publiek kan zorgen. Er wordt wel geprobeerd dat te beperken, zo is gezorgd dat deze dagelijkse reeks stakingen niet samenvalt met de eindexamens. Van der Gaag: ‘Dat de chauffeurs toch staken, laat zien hoe hoog de nood is. Tot nu toe stellen de werkgevers zich ronduit arrogant op tegen hun eigen chauffeurs. We waren nog in gesprek met de werkgevers over het afwikkelen van een oude afspraak, wat erg moeilijk verliep. Vervolgens kwamen ze onaangekondigd met een eindbod voor een nieuwe cao. De chauffeurs konden slikken of stikken.’

13.000 mensen

De nieuwe cao moet gaan gelden met terugwerkende kracht van 1 juli 2021 tot en met 31 december 2022. In het streekvervoer werken in totaal zo’n 13.000 mensen.