Uitkomst enquête cao PostNL

Wat jullie belangrijk vinden in de cao

Door Redactie 21 maart 2022

Vorige maand zijn we het traject gestart om input te verzamelen voor de inzet van de cao-onderhandelingen voor de cao PostNL. In dit bericht lees je wat daaruit is gekomen.

De arbeidsvoorwaardenenquête is ingevuld door zo’n 1300 medewerkers van PostNL. We hebben de enquête breed verspreid, ook onder postwerkers die (nog) niet lid zijn van de FNV. Zoals je hebt gezien, is de enquête ook in het Engels en Pools vertaald,zodat de postwerkers met een uitzendcontract, vaak anderstaligen, ook konden meedoen.

Hieronder een aantal verzamelde feiten

• De grootste groep deelnemers is ouder dan 55 jaar en meer dan 20 jaar in dienst bij PostNL.
  • Ongeveer 50% van de deelnemers heeft te maken met hoge of te hoge fysieke belasting van het werk en werkt gemiddeld meer uren per week dan in het contract staat.

“De werkdruk op de vestiging is erg hoog. Te weinig personeel en te veel werk”

“Staand werk, sta 7 uur op 1 plek”

• Ongeveer 40% weet niet of het werk is vol te houden tot de pensioengerechtigde leeftijd. Een groep zou graag eerder stoppen met werken, maar denk dat dit financieel onhaalbaar is.

“Om er weer uit te mogen met 40 dienstjaren, zoals dat vroeger ook altijd ging!!”

“Pensioen leeftijd na 45 dienst jaren”

• Ruim 86% van de deelnemers aan de enquête steunt onze looneis: inflatiecorrectie (het salaris wordt verhoogd met de inflatie zodat werknemers er niet in koopkracht op achteruitgaan) plus €100 bruto per maand voor iedereen die fulltime werkt (naar rato voor parttime) en een bodem van €14 per uur.
  • Groot deel van de invullers steunt de eis voor €14, met als opmerking dat het loon voor alle medewerkers meestijgt.

“Ik heb moeite met de bodem van 14 euro per uur. Na 21 jaar zit ik daar zelf bijna op en dan zou ineens iedereen die net binnenkomt dit gaan verdienen”.

• 80% van de invullers is bereid om actie te voeren voor een goede cao.

Inzetbrief

Met de uitkomsten van de enquête, het arbeidsvoorwaardenbeleid van FNV en overleg met onze actieve leden, werken we aan een inzetbrief voor de cao-onderhandelingen. De inzetbrief delen we met je als we beginnen met de onderhandelingen.

Groet, Mariska Exalto en Maadey Meuleman, bestuurders FNV