Gapend gat tussen loonbod PostNL en looneis FNV, BVPP en CNV

Vakbondsleden zijn boos en teleurgesteld over het loonbod van PostNL

Door Redactie 13 januari 2022

Na het loonbod van PostNL hebben FNV, CNV en BVPP afgelopen maand contact gehad met de achterban om van de leden te horen wat zij vinden van datgeen dat PostNL nu biedt. De leden van FNV, BVPP en CNV vinden het onbegrijpelijk dat het loonbod en daarmee dus de waardering van PostNL zo laag is terwijl postbezorgers de helden van de coronacrisis worden genoemd.

Gapend gat tussen loonbod PostNL en looneis FNV, BVPP en CNV

Het gaat bovendien goed met PostNL, in 2020 is 5.000% meer winst gemaakt dan in 2019 en aandeelhouders krijgen dividend uitgekeerd! PostNL biedt Postbezorgers per 1 januari 2022 nu slechts een structurele loonsverhoging 2,5% over 15 maanden voor trede 1, 2 en 3. Collega’s in trede 0 krijgen geen verhoging van PostNL, zij blijven het minimumloon verdienen.

Kijk hier om het volledige bod van PostNL nog eens te bekijken.

Een reële loonstijging

Op 10 januari zijn de onderhandelingen tussen vakbonden en PostNL hervat. Vakbonden hebben PostNL verslag gedaan van de onvrede van de postbezorgers over het loonbod. PostNL moet met iets beters komen. PostNL bleef vasthouden aan een loonsverhoging van 2,5% met ingang van 1 januari 2022 voor een cao periode van 15 maanden. Per saldo is dat dus geen 2,5% maar slechts 2% per jaar.

Vakbonden eisen een verbetering van de koopkracht en een reële loonstijging. FNV wil in forse stappen toe naar een minimaal uurloon van 14 euro. Om PostNL te bewegen om met een beter bod te komen hebben de gezamenlijke vakbonden een tegenvoorstel gedaan: 4,8%  loonsverhoging per 1 oktober 2021 voor cao periode van 1 jaar. Deze loonsverhoging geldt ook voor de eerste trede van de loonschaal.

PostNL is nu aan zet

Volgende week gaan de onderhandelingen verder en horen we van PostNL of zij tegemoet komen aan ons loonbod.

We houden je op de hoogte!