Update cao Postbezorgers

Nog geen overeenstemming met PostNL

Door Redactie 16 februari 2024

Waardering, werkplezier en perspectief: dat is de basis waarmee de FNV, BVPP en CNV het cao-overleg voor een nieuwe cao-postbezorgers zijn gestart. We zijn inmiddels twee maanden verder en waar staan we nu? Kort gezegd; we zijn er tot nu toe niet uitgekomen met PostNL. In de voorstellen van PostNL zien we nog te weinig van de inzet van FNV terug.

Waardering en gelijkheid tussen collega’s

De echte waardering waar de postbezorger naar snakt blijft vooralsnog uit. De FNV heeft ingezet op één cao PostNL, een leefbaar loon van minimaal  €16 per uur, een automatische prijscompensatie van lonen en een vaste eindejaarsuitkering. PostNL wil dát niet betalen. Maar wat kan PostNL wél doen? Hoe ver willen zij gaan? We doen ons best dat boven tafel te krijgen.

Daarnaast wil de FNV niet dat de bezorger zelf geld moet meebrengen om het werk te kunnen doen. PostNL zegt dat het zorgt voor toereikende vergoeding voor schoenen, een compleet kledingpakket en een bedrijfsfiets(postbike) voor elke bezorger, en vindt wat zij nu biedt al voldoende.

Werkplezier

Er is besproken om met vertegenwoordigers van de medezeggenschap, vakorganisaties en directieleden PostNL een Taskforce Werkplezier in te richten. Doel van dit alles is werkplezier en waardering (terug) te brengen bij het bezorgen. Een aantal onderwerpen die hier aan de orde moeten komen:

• tijdstippen van depotbelevering
  • werkdruk
  • communicatie
  • actieve betrokkenheid van postbezorgers bij veranderingen
  • hoe gaan we om met jubilea en afscheid
  • werkomstandigheden

PostNL wil meewerken aan een taskforce, maar er is nog geen overeenstemming hoe we deze Taskforce slagvaardig kunnen inrichten.

Perspectief

Wat is de toekomst voor de postbezorger? Dat de hoeveelheid briefpost jaarlijks daalt weten we allemaal. Tegelijkertijd neemt het aantal pakjes toe. Hoe ziet PostNL de toekomst voor haar postbezorgers? Hoe staat het met de werkgelegenheid voor postbezorgers op termijn? Welke ideeën zijn er over verhoging van de kwaliteit van sortering en bezorging? Vragen te over, waar vakbonden nog geen antwoord op krijgen.

Hoe nu verder?

De vakbonden hebben PostNL gevraagd om hun inzet te (her)overwegen, goed naar de inzet van de vakbonden te kijken en onze openstaande vragen te beantwoorden. De vakorganisaties gaan in gesprek met onze kaderleden over het bovenstaande.

We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen. Heb je vragen of wil jij iets meegeven? Mail ons via postbedrijven@fnv.nl