Alleen fietsers en voetgangers bij veerdienst Maasveren door cao-acties

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 22 november 2021

Maandag kunnen bij veerdienst Megen-Appeltern alleen fietsers en voetgangers mee. Auto’s worden met een veerpont verderop overgezet. Medewerkers van Stichting de Maasveren roepen met de actie hun directie op met FNV Havens in gesprek te gaan over een nieuwe cao.

Nuri Alders, bestuurder FNV Havens: ‘We beseffen dat de actie overlast geeft, maar de directie blijft weigeren met ons te praten. En gelukkig hebben we de steun van veel passagiers, we hebben in twee dagen meer dan 1000 handtekeningen opgehaald.’

Om de tafel

De huidige cao van Stichting De Maasveren verloopt eind dit jaar. De directie heeft aangegeven met een vertegenwoordiging van de medewerkers tot nieuwe afspraken over de arbeidsvoorwaarden te willen komen. De werknemers willen dat niet en hebben gezegd dat de directie met FNV Havens om de tafel moet gaan zitten om tot een nieuwe cao te komen. De directie weigert dat tot nu toe.

Liever een conflict

Dit leidt tot grote frustratie bij de medewerkers. ‘Het is schandalig hoe de directie zich opstelt. Werknemers voelen zich totaal niet serieus genomen. Het is onbegrijpelijk dat het bestuur liever een conflict op zoekt, dan met ons het gesprek aan te gaan’, aldus Alders. Ook een zogenaamd veiligheidsoverleg, dat normaal gesproken wordt gehouden tussen vakbond en directie om acties veilig te laten verlopen, heeft de directie afgewezen. FNV Havens heeft daarop zelf de verschillende instanties ingelicht.

Nieuwe cao

De medewerkers willen dat een nieuwe cao gaat lopen van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2023. Daarin moeten de arbeidsvoorwaarden uit de oude cao en een loonsverhoging van 3 procent per jaar worden opgenomen. Alders: ‘Met een nieuwe cao wordt ook gewaarborgd dat nieuwe medewerkers dezelfde voorwaarden krijgen als de andere collega’s. Gelijk werk wordt zo gelijk beloond.’