Werknemers van twee sjorbedrijven in de Rotterdamse haven leggen vanaf woensdagmiddag 8 oktober 15.15 uur tot vrijdag 10 oktober 15.15 uur het werk neer. De leden van de FNV bij International Lashing Service (ILS) en Matrans Marine Services staken omdat de werkgevers niet reageren op hun ultimatum voor een betere cao. ‘Zonder sjorders ligt de hele haven stil,’ zegt FNV-bestuurder Niek Stam.
‘Vanwege de storm van afgelopen weekend ligt de haven behoorlijk vol met schepen die allemaal geladen of gelost moeten worden. Dat gaat dus niet gebeuren en dus gaat het gelijk pijn doen bij de werkgever,’ zegt Stam. ‘Die schepen kunnen niet naar zee als ze niet vastgesjord zijn en als schepen binnenkomen kan er niet gelost worden. Zonder sjorders ligt de hele haven stil.’
De staking treft de werkzaamheden vooral op containerterminals in de Rotterdamse haven. De stakers schrijven zich in bij de ECT Delta Terminal (haven 8200) op de Maasvlakte. De dagdienst legt het werk woensdagmiddag veilig neer; de avondploeg gaat vervolgens niet meer aan de slag.
De werknemers eisen een loonsverhoging van 7 procent bovenop de automatische prijscompensatie (APC). Inmiddels zijn er al 2 containeroverslagbedrijven die hun eigen personeel al 4% initiële verhoging per jaar geven bovenop de APC en een ploegendiensttoeslag van 35%.
‘Voor minder dan een euro per container kunnen we dit regelen,’ zegt Stam. ‘Sjorbedrijven krijgen werk uitbesteed van containerterminals, maar het tarief voor sjorders is veel te laag. Als dat tarief met een euro stijgt, dan zijn we uit de kosten. De rederijen maken megawinsten en investeren zich suf in automatisering, maar voor het echte handwerk hebben ze te weinig over. Automatisering moet in dienst staan van de werknemer, niet ten koste van de werknemer.’
Volgens de FNV is de maat vol: de sjorders doen zwaar, fysiek werk, vaak onder moeilijke weersomstandigheden. Terwijl de rederijen recordwinsten boeken, blijft hun loon achter. Met de staking willen de werknemers afdwingen dat hun werk eerlijk wordt beloond en dat de cao’s weer op peil komen met de rest van de sector.