FNV Havens, CNV Vakmensen en APM Terminals Maasvlakte II (APMT MVII) hebben een onderhandelingsresultaat bereikt voor een nieuwe cao. De werknemers gaan er elk jaar 4% op vooruit. Bovendien stijgen de salarissen in de nieuwe cao mee met de inflatie (Automatische Prijscompensatie). De afspraken zijn gemaakt voor de komende drie jaar.
‘Met deze afspraken krijgen de mensen op de terminal de waardering die zij verdienen’, zegt Niek Stam, bestuurder FNV Havens. ‘De loonsverhogingen zijn stevig en de salarissen stijgen opnieuw mee met de inflatie. we houden de prijscompensatie overeind. Zo blijft het werk eerlijk beloond, ook in dure tijden.’
• 4% op 1 januari 2025
• 2% op 1 januari 2026 en 2% op 1 juli 2026
• 2% op 1 januari 2027 en 2% op 1 juli 2027
Daarnaast blijft het bestaande systeem voor prijscompensatie bestaan, en gaat de reiskostenvergoeding per 1 januari 2025 omhoog naar €0,23 per kilometer. Deze vergoeding wordt aangepast aan het belastingvrij maximum als dat wijzigt.
Ook zijn er afspraken gemaakt over flexibiliteit en inzetbaarheid. Medewerkers kunnen op vrijwillige basis breder worden ingezet in operationele functies, zoals Terminal Assistant of Crane Operator.
FNV Havens is blij dat er eindelijk afspraken zijn gemaakt om de taakroulatie te verbeteren. Concreet betekent dat dat werknemers niet elke dag hetzelfde werk hoeven te doen. Al vanaf het begin van de automatische terminal pleit FNV Havens hiervoor, omdat het belangrijk is dat werknemers afwisselend werk doen. Met deze afspraken wordt de visie van FNV Havens op automatisering bevestigd.
APMT MVII draagt ook bij aan vakbondswerk wereldwijd. Per medewerker wordt €75 beschikbaar gesteld om internationale arbeidsrechten te ondersteunen. Verder zal het bedrijf klanten adviseren om op hun schepen cao’s toe te passen die goedgekeurd zijn door de internationale transportvakbond ITF. Daardoor kunnen inspecteurs aan boord controleren of bemanningen goed en veilig werken. ITF behartigt de belangen van zeevarenden met name de zeevarenden die op een schip zitten dat onder een goedkope vlag vaart, zoals bijvoorbeeld Panama, Malta, Liberia en de Marshall-eilanden.
Tot slot is afgesproken dat APMT MVII tijdig in gesprek gaat met de vakbonden over technologische veranderingen zoals automatisering en AI. Het huidige sociaal plan blijft daarbij gelden tot april 2027, ook als deze veranderingen gevolgen hebben voor het personeel.
‘Onze mensen maken elke dag het verschil op de terminal’, zegt Niek Stam. ‘Met deze cao zetten we in op zekerheid, respect en toekomstgericht beleid.’ De FNV-leden bij APMT MVII hebben het laatste woord en kunnen nu stemmen over het resultaat.