Hitte? Nederlandse spoormedewerkers leveren megaprestatie

Redactie
Door Redactie 30 juli 2019

Afgelopen week waren de temperatuurrecords het onderwerp van gesprek. Ook was er wat aandacht dat deze hittegolf nadelig voor het spoor en de dienstregeling zou kunnen zijn. Weinig aandacht voor alle spoormedewerkers die in deze zeer zware omstandigheden voor hun reizigers klaar stonden. Een megaprestatie vinden wij!

Thermometer

Trots op spoorpersoneel

We mogen trots zijn op alle machinisten, hoofdconducteurs (trainmanagers / stewards), Wal medewerkers, Veiligheid & Service medewerkers en monteurs. Maar ook aan alle bijstuurders, treindienstleiders, incidentenbestrijders, teammanagers, dienstindelers medewerkers in de railinfra en noem verder maar op.

Vakman(vrouw)schap

Dankzij jullie vakman(vrouw)schap werd er over het algemeen met weinig uitval gereden en verliepen de evacuaties voorspoedig. Door een aangepaste dienstregeling waren de treinen korter en voller. Hetgeen soms leidde (en lijden) tot oververhitting van reizigers naar het personeel toe. Door de hitte liep dus lang niet alles volgens plan. Was de ondersteuning niet altijd volledig op orde. En moest er onder zware omstandigheden hard gewerkt worden om het materieel iedere dag veilig op en over het spoor te krijgen zodat de miljoenen reizigers en goederen op een veilige manier tijdig op bestemming werden afgeleverd. En dat terwijl er al veel collega’s op vakantie waren. Er zal af en toe best een onvertogen woord zijn gevallen. Dat lijkt ons in deze situatie logisch. Iedereen wil per situatie de beste en snelste oplossing en door de hitte en de druk op het spoorpersoneel zullen de lontjes her en der best wel even iets korter zijn geweest. Maar al met al viel de uitval en punctualiteit reuze mee en hebben jullie allen laten zien dat werken op en rond het spoor een teamprestatie is. En wel een teamprestatie waar heel Nederland ontzettend veel respect voor mag hebben.

Tijd voor evaluatie diverse hittemaatregelen

Wie wel en wie geen koelvest? Verstrekken van water. Extra diensten bij zo’n beetje alle bedrijven. Extra nachtdiensten bij Instandhouding. Bijsturen van materieel en personeel en nog veel meer maatregelen zijn er getroffen naar aanleiding van de hittegolf. De maatregelen slaagde vaak alleen door het improvisatievermogen van de medewerkers en jullie bereidheid om als spoorteam te willen samenwerken om jullie klanten te bedienen. Het is nu tijd voor een evaluatie zodat een volgende keer iedereen binnen haar bedrijf weet waarop men kan rekenen en wat men van elkaar kan verwachten. Wij gaan de werkgevers en ondernemingsraden hiervoor oproepen.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.

Functionele cookies: zijn noodzakelijk voor de basisfunctionaliteit van de website. Deze kunnen niet worden uitgeschakeld.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.

Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.