Stop met sleepnetacties en jaag op de echt grote fraudevissen in Nederland

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 9 oktober 2019

Op woensdag 9 oktober heeft een groep van tientallen uitkeringsgerechtigden met FNV actie gevoerd tegen SyRI; het algoritmesysteem dat de Nederlandse overheid gebruikt om uitkeringsfraude op te sporen.

Grote fraudevis

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong ving tijdens deze actie eigenhandig een aantal grote fraudevissen. Ook heeft zij de aanwezige Tweede Kamerleden gevraagd een echte grote vis te vangen in plaats van zich te richten op burgersleepnetacties, zoals gebeurt met het algoritmesysteem SyRI. De actie vond plaats voor aanvang van het overleg van de Commissie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid waar werd gesproken over maatregelen tegen uitkeringsfraude.

Kitty Jong, vicevoorzitter FNV: ‘Uitkeringsgerechtigden worden bij voorbaat gewantrouwd op basis van algoritmes die hen beoordelen met “een verhoogde kans op fraude”. Terwijl er nog geen fraudegeval met SyRI is opgespoord. Wij vinden de inzet van dit soort systemen een grove aantasting van de privacy en burgerrechten. Bovendien worden de echt grote fraudeurs, de belastingontduikende en frauduleuze organisaties, nauwelijks aangepakt.’

Rechtszaak tegen de Nederlandse Staat

Vorig jaar startte FNV met een coalitie van maatschappelijke organisaties en personen, waaronder stichting Privacy First en de Stichting Platform Bescherming Burgerrechten, een rechtszaak tegen de Staat der Nederlanden tegen het in 2018 geïntroduceerde systeem SyRI. Volgens de vakbond is SyRI een fundamentele bedreiging voor de rechtsstaat en een grote inbreuk op de privacy van burgers. Op 29 oktober is de eerste hoorzitting in deze rechtszaak.