Nieuw principeakkoord cao DHL Express

Breng je stem uit

Door Redactie 24 september 2021

Op 22 september heeft FNV Transport & Logistiek een principeakkoord voor een nieuwe cao bereikt met DHL Express. In het nieuw akkoord zit geen knip meer in loonsverhoging. Leden kunnen nu stemmen over de afspraken.

Nieuw principeakkoord cao DHL Express

Wat ging er aan vooraf

In juni hadden we al een onderhandelingsresultaat met DHL bereikt, maar dat vonden de leden niet voldoende. De belangrijkste redenen waarom dat eerdere resultaat werd weggestemd?

• De 'knip’ in de loonsverhoging. Daardoor zouden medewerkers die op het eind van hun loonschaal zitten, minder loonsverhoging krijgen dan de andere collega's: per 1 juli 2021 slechts 2% loonsverhoging (in plaats van 3,5%) en op 1 april 2022 slechts 2% (in plaats van 2,25%).
  • De nieuwe cao loopt vanaf 1 januari 2021 en dan moet de loonsverhoging ook ingaan. En niet pas op 1 juli 2021 en 1 april 2022.

Eén loongebouw en geen ‘knip’

Wij willen geen verschillen tussen groepen werknemers. Daarom willen we één loongebouw voor al het personeel en geen ‘knip’ voor medewerkers die op de max van de loonschaal zitten. Die ‘knip’ voelde heel onrechtvaardig en zorgde ervoor, dat een grote groep chauffeurs en koeriers het niet pikten en bereid waren om het werk neer te leggen als die ‘knip’ er niet uit ging. Onder druk van dreigende acties en stakingen zijn we in overleg met DHL Express tot een nieuw cao-akkoord gekomen.

De nieuwe afspraken

In de nieuwe afspraken is er geen ‘knip’ meer en is de loonsverhoging verbeterd:

• Alle lonen en de loonschalen worden verhoogd met de afgesproken loonsverhoging.
  • De loonsverhoging is nu 3,5% per 1 april 2021 (was per 1 juli) en per 1 april 2022 2,75% (was 2,25%).
  • De afspraak om ‘cao à la carte’ pensioengevend te maken, vervalt.

Verder blijft de tekst van het onderhandelingsresultaat van 21 juni hetzelfde. Hier kan je de tekst van het nieuwe cao-akkoord helemaal lezen:

Tekst principeakkoord cao DHL Express

Breng je stem uit!

De FNV-kaderleden leggen dit cao-akkoord positief voor aan de leden. Het is nu aan de leden om te stemmen. Dat kan tot 7 oktober via deze link:

Breng je stem uit

De cao-onderhandelingsdelegatie