DHL Express wil een gematigde loonsverhoging

Cao-onderhandelingen van start

Door Redactie 27 november 2020

Deze week startten de onderhandelingen voor een nieuwe cao voor DHL Express. Tijdens de 1e onderhandelingsronde presenteerden wij onze voorstellen en de werkgever die van hen. De verschillen tussen wat wij willen en zij bieden, zijn behoorlijk groot.

DHL: weinig loonsverhoging, want corona

Voor een loonsverhoging verwijst DHL naar de nullijn die de werkgevers in de cao Transport en Logistiek willen. DHL vertelde ons slechts een gematigde loonsverhoging af te willen spreken met eventueel een resultaatafhankelijke eenmalige uitkering. ‘De corona crisis is de ergste economisch crisis sinds de 2e wereldoorlog en ook voor het komende jaar is er veel onzekerheid hoe de economie zich zal ontwikkelen’, aldus de werkgever.

Corona is juist booming business

Volgens FNV gebruikt DHL corona als smoesje. Ja, er zijn veel bedrijven die last hebben van de coronacrisis, maar dat zijn niet die in de pakketbezorging. En DHL Express dus ook niet. De ene winstmelding struikelt over de andere bij DHL en de andere bedrijven in de pakketbezorging. Ook naar de toekomst is de algemene verwachting dat het online bestellen het nieuwe normaal wordt en een stijgende lijn zal laten zien. Bovendien voorspelt het CPB een economische groei voor Nederland van 3% in 2021.

Meer loon naar hard werken

FNV wil juist een stevige loonsverhoging, want jullie werken al een heel jaar enorm hard. En daar moet wel de juiste beloning tegenover staan. De volledige FNV cao-voorstellen vind je onder de blauwe knop hieronder. Die zijn gemaakt met de uitkomst van de cao-enquĂȘte, die jullie in oktober hebben ingevuld.

Werkdruk ter discussie?

Behalve de gematigde loonsverhoging, wil DHL Express het ook de cao- afspraken over onregelmatigheidstoeslagen en de maaltijdvergoeding ter discussie stellen. Tot slot vind jullie werkgever niet dat er hoge werkdruk is in het bedrijf. We kregen presentaties te zien van werknemerstevredenheidsonderzoeken (EOS en Great Place To Work) met prachtige cijfers die zeggen dat de medewerkers enorm tevreden zijn om bij DHL Express en geen last hebben van werkdruk. Wij zijn heel benieuwd wat jullie daar zelf van vinden.
Op 8 december gaan we opnieuw met de werkgever aan tafel voor cao onderhandelingen. We houden jullie op de hoogte!

Samen gaan voor een goede beloning bij DHL Express!

Zijn je collega's nog geen lid? Bespreek het met ze en maak ze lid.
Want hoe meer mensen lid zijn bij DHL Express, hoe meer invloed we hebben aan de cao-tafel.

De FNV cao onderhandelingsdelegatie
Paul Bakker, Kevin Reus, Aldo Piludu, Eelco Molendijk,  FNV kaderleden