Onderhandelingen cao Postbezorgers vierde week

Door Redactie 23 november 2021

Tijdens de onderhandelingen is uitvoerig stil gestaan bij de verschillende vergoedingen. De gezamenlijke vakbonden FNV, CNV en BVPP stellen zich op het standpunt dat je geen geld moet hoeven meebrengen om het werk uit te kunnen voeren.

Onderhandelingen cao Postbezorgers vierde week

Fietsvergoeding

Met PostNL zijn we in gesprek over een fietsvergoeding die kostendekkend is afhankelijk van het aantal uur dat je werkt. Aanvankelijk stelde PostNL een vaste vergoeding voor op basis van je contracturen. Vakbonden pleitten voor een vergoeding op basis van inzet-uren. Hiermee stimuleer je ook dat mensen op vrijwillige basis extra uren willen werken. PostNL is hier mee akkoord gegaan.

Verder willen vakbonden naast de vaste fietsvergoeding per maand, die in principe kostendekkend is, een mogelijkheid om, in uitzonderlijke gevallen, onvoorziene extra kosten te kunnen declareren. Daarover zijn we nog in overleg.

Kledingpakket

Vakbonden willen de broek terug in het kledingpakket en een vergoeding voor de schoenen. PostNL staat hier niet afwijzend tegenover maar wat is de juiste keuze? Je hebt te maken met veel verschillende wensen en daarnaast temperatuur verschillen. Dus wil je een standaard broek in het pakket of een afspraak maken om met een stevige korting op een broek en goede schoenen iedereen zelf zijn keus te laten maken?

Werkplezier

FNV heeft, naar aanleiding van de arbeidsvoorwaarden enquête, aandacht gevraagd voor werkdruk, de communicatie van/met het bedrijf en de bundelsamenstelling. We hebben bij PostNL het belang van regelmatig werkoverleg en contact met teamleiders als mogelijke oplossingen benadrukt. PostNL neemt dit mee en maakt afspraken over werkprocessen met de ondernemingsraad. Bovendien gaan zij extra inzet plegen om voldoende postbezorgers te werven. Vakbonden kunnen over de genoemde punten geen arbeidsvoorwaardelijke afspraken maken in de cao. Wél hebben we de aandachtspunten op deze manier op de agenda gezet bij PostNL.

Volgende week staan nog 2 hele dagen gepland voor het cao-overleg. Dan bespreken we ook de loonsverhoging.

We houden je op de hoogte!